Ιατρικά

Ορμόνες: Οι συνήθειες που τις «απορρυθμίζουν»

Συντάκτης  | 

Οι ορμόνες είναι ουσίες που παράγονται από τους ενδοκρινείς αδένες. Κυκλοφορούν με το αίμα και μεταφέρουν χημικά σήματα σε όλα τα όργανα και τους ιστούς του σώματος. Βοηθώντας στη σωστή λειτουργία τους.

Η δράση τους αρχίζει μόλις λίγες εβδομάδες μετά τη δημιουργία του εμβρύου στην κοιλιά της μητέρας. Διαρκεί για όλη τη ζωή του ανθρώπου. Οι ορμόνες ρυθμίζουν πολλές λειτουργίες, μεταξύ των οποίων η όρεξη, το βάρος, η διάθεση και η ερωτική επιθυμία. Οι εναλλαγές στα επίπεδα των ορμονών είναι ως ένα βαθμό φυσιολογικές. Κάποιες καθημερινές συνήθειες ωστόσο επιδεινώνουν την κατάσταση.

Γλυκά

Η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για τα παραπανίσια κιλά. Και αυτά με τη σειρά τους κάνουν τον οργανισμό λιγότερο ευαίσθητο στην ινσουλίνη – την ορμόνη που μεταφέρει τα σάκχαρα στο αίμα ώστε να πάρετε την ενέργεια που χρειάζεστε. Το αποτέλεσμα είναι να αυξάνεται ο κίνδυνος εκδήλωσης διαβήτη τύπου 2.

Ξενύχτι

Υπό φυσιολογικές συνθήκες, τα επίπεδα της κορτιζόνης, της λεγόμενης «ορμόνης του στρες» μειώνονται τη νύχτα. Ώστε να μπορείτε να χαλαρώσετε και να κοιμηθείτε. Εάν όμως παραμένετε σε εγρήγορση τις βραδινές ώρες, για παράδειγμα δουλεύοντας ή παρακολουθώντας τηλεόραση, τα επίπεδα της κορτιζόνης παραμένουν υψηλά και δεν μπορείτε να κοιμηθείτε.

Καφές

Η καφεΐνη δίνει σήμα στον οργανισμό να παράγει περισσότερη κορτιζόνη. Με αποτέλεσμα να μην μπορείτε να κοιμηθείτε. Καλό είναι να περιορίζετε τις ποσότητες καφέ που καταναλώνετε σε δύο με τρεις κούπες την ημέρα. Κατά προτίμηση πριν τις τέσσερις το μεσημέρι.

Σωματική αδράνεια

Αν δεν γυμνάζεστε τακτικά, το σώμα δεν παράγει και δεν απελευθερώνει τις ιδανικές ποσότητες ενδορφινών, χημικών ουσιών. Οι ουσίες αυτές ενεργοποιούν τα κέντρα της εγρήγορσης και της καλής διάθεσης στον εγκέφαλο. Παράλληλα, συμβάλλουν στην ομαλή λειτουργία του ανοσοποιητικού και ενισχύουν την ερωτική διάθεση. Η συστηματική γυμναστική βοηθά το σώμα να παράγει περισσότερες ενδορφίνες.

Στερητικές δίαιτες

Όταν ο οργανισμός στερείται τα λιπαρά, μειώνονται τα επίπεδα των οιστρογόνων. Τα οιστρογόνα είναι απαραίτητα ώστε ο κύκλος της περιόδου να παραμείνει σταθερός.

onmed