Γενικά
Αγορές Black Friday: 5 κανόνες για να αποφύγετε πλασματικές αγορές
Στον θεσμό για τις αγορές της Black Friday, τα καταστήματα που συμμετέχουν διαφημίζουν πολύ δελεαστικές προσφορές. Είναι συνήθως επιλεγμένα προϊόντα και για περιορισμένο αριθμό ημερών.
Οι αγορές την Black Friday αντιμετωπίζονται από πολλούς καταναλωτές ως μεγάλη ευκαιρία. Αλλά για πολλά καταστήματα τα πράγματα δεν είναι έτσι…
Με βάση και στοιχεία της ΈΕΚΕ, συστήνετε στους καταναλωτές να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί αυτή την περίοδο.
Να μη δελεάζονται από φαινομενικά εντυπωσιακές προσφορές, οι οποίες σε πάρα πολλές περιπτώσεις μπορεί να είναι παραπλανητικές.
Υπάρχουν για αυτό πέντε βασικοί κανόνες που διασφαλίζουν εν μέρη πως οι καταναλωτές δεν θα πέσουν «θύματα προσφορών».
1. Κάντε έρευνα αγοράς και ελέγξτε όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Καλό είναι να αναζητάτε και στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξετε. Ψάξτε βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου. Έτσι, ώστε να είστε βέβαιοι ότι η τιμή που έχετε εντοπίσει είναι η σωστή και και η πιο συμφέρουσα για εσάς.
2. Οριοθετήστε τις ανάγκες σας και προγραμματίστε με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνετε. Έτσι θα συμβαδίσετε με τον προσωπικό ή οικογενειακό σας προϋπολογισμό, αποφεύγοντας άσκοπες ή αλόγιστες δαπάνες.
3. Ενημερωθείτε πάντα για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής σας όταν αγοράζετε προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα. Να είστε πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.
4. Τα καταστήματα είναι υποχρεωμένα τα προϊόντα που προσφέρουν να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Αλλά και να αλλάξουν τυχόν προβληματικά προϊόντα.
Προσοχή!
Στις προσφορές συχνά αναγράφεται όμως ότι δεν γίνονται αλλαγές. Γι’ αυτό, εάν κάποιο προϊόν είναι προβληματικό ή μετανιώσετε για την αγορά του προσέξτε. Σε πολλές περιπτώσεις δεν θα έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.
5. Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχετε αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσετε να το επιστρέψετε ή να το αλλάξετε. Η επίδειξη της απόδειξης είναι πάντα απαραίτητη.
Το τυράκι…
Καλό θα ήταν να γνωρίζουν όλοι, ότι η καταναλωτική φρενίτιδα στα καταστήματα κολοσσούς είναι καθοδηγούμενη…
Με τεχνικές marketing οι μεγάλοι παράγοντες του εμπορίου δημιουργούν το φαινόμενο Βlack Friday. Επίσης το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές, τις λευκές νύκτες κλπ.
Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα την υποσυνείδητη άσκηση ψυχολογικής πίεσης στον καταναλωτή. Εκείνος αισθάνεται ότι «πρέπει» να εκμεταλλευτεί τις προσφορές, σπεύδοντας άμεσα στα μαγαζιά…
Πώς προέκυψε όμως “ειδικά” η Black Friday;
Η Black Friday ξεκίνησε ως “τάση” που αλλού… στις ΗΠΑ. Εξαιτίας της τεράστιας επιτυχίας που γνώρισε, προσελκύοντας ακόμη και πολύ δύσκολους πελάτες έγινε θεσμός.
Αυτό τον θεσμό τα τελευταία χρόνια τον υιοθέτησαν και τα καταστήματα σε πολλές άλλες χώρες, για να ξεστοκάρουν.
Γιατί εφαρμόστηκε…
Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν -βεβαίως- χειρόγραφα. Τα καταστήματα είχαν δύο χρώματα μελανιού για να καταγράφουν τα στοιχεία. Με κόκκινο γράφονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό.
Καθιερώθηκε λοιπόν η τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη ως η πρώτη ημέρα των πωλήσεων της Χριστουγεννιάτικης περιόδου. Με στόχο παράλληλα και το ξεπούλημα των προϊόντων στοκ όλου του έτους. Τότε, με αφορμή αυτά σημειώνονταν σημαντικά αυξημένος τζίρος, που καταγραφόταν με μαύρο μελάνι. Εξ’ ου και η ονομασία Black Friday.
Ο θεσμός αυτός πλέον, τα τελευταία χρόνια έχει εξαπλωθεί και σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Μεταξύ αυτών είναι και οι Ελλάδα, Αγγλία, Γερμανία, Γαλλία, Δανία, Ιταλία, Ισπανία, Αυστρία, Φινλανδία και Πολωνία.
Κάθε χρονιά πλέον, συμμετέχουν όλο και περισσότερα καταστήματα του λιανικού εμπορίου. Πολλά όμως δεν έχουν τις πιο αγνές προθέσεις και έντιμες μεθόδους, γι’ αυτό χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή.
Με πληροφορίες από το cnn