Γονείς & Οικογένεια
Σχολικό διάβασμα: Μία ακόμη γονεϊκή πρόκληση
Το σχολικό διάβασμα είναι μια μεγάλη γονεϊκή πρόκληση και πολλές φορές εξαντλητική. Πως μπορούμε να βελτιώσουμε την ροή του;
Το σχολικό διάβασμα “βασανίζει” πολλές φορές τόσο τους γονείς όσο και τα παιδιά. Υπάρχουν όμως κάποιες σημαντικές “ψυχολογικές” συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να το πετύχετε καλύτερα.
Το διάβασμα των παιδιών είναι συχνά τόπος διαφωνιών μέσα στην οικογένεια. Στα γραφεία των ειδικών, στις συζητήσεις γονιών με τους παιδαγωγούς συχνά ακούγονται παράπονα όπως δεν διαβάζει, δεν συγκεντρώνεται, δεν ξέρω τι να κάνω.
Φυσικά υπάρχουν παιδιά που αγαπούν να διαβάζουν, τι γίνεται όμως με εκείνα που δεν συγκεντρώνονται και αποφεύγουν τις σχολικές τους υποχρεώσεις;
Η αλήθεια είναι πως μπορούμε να κάνουμε πολλά και επειδή το γοργόν και χάριν έχει θα σας πρότεινα να ξεκινήσετε από νωρίς, δηλαδή από την πρώτη Δημοτικού.
Γενικές συ μβουλές
- Ας συνεχίσουμε να δείχνουμε και να εκφράζουμε το ενδιαφέρον μας για την καθημερινότητά του π.χ. πως πέρασε στο σχολείο, τι έμαθε, αν κάτι τον απασχολεί κλπ. Η ώρα του φαγητού είναι ένας καλός χρόνος για να πούμε τα νέα μας. Θυμηθείτε: Μοιραζόμαστε τα νέα μας άρα μιλάμε και για τα δικά μας στον βαθμό που αυτό βέβαια επιτρέπεται με βάση την ηλικία και τη θέση του.
- Στην καθημερινότητα είναι αναγκαία η ύπαρξη ελεύθερου χρόνου οπότε ας μην τα υπερφορτώνουμε με δραστηριότητες.
- Ας συνεχίσουμε μαζί του αυτά που κάναμε: παιχνίδι, ανάγνωση παραμυθιού, παιδική χαρά κλπ.
- Ας ορίσουμε ένα κλίμα σταθερότητας: π.χ. τι ώρα θα πέφτει για ύπνο, πότε θα τρώει. Χρειάζεται να τρώει καλά ώστε να έχει ενέργεια,να πίνει αρκετό νερό, και να κοιμάται αρκετά ώστε να ξεκουράζεται.
- Τηλεόραση: συστήνεται να παρακολουθεί τηλεόραση μέχρι μισή ώρα την ημέρα τουλάχιστον τις καθημερινές και όχι μία ώρα πριν τον ύπνο γιατί δημιουργεί υπερένταση.
- Ας τονώσουμε την αυτοπεποίθηση του παιδιού ωθώντας το σε κάποια εξωσχολική δραστηριότητα που αυτό θα επιλέξει, τονίζοντας βέβαια ότι θα την ακολουθήσει όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
- Ας προωθήσουμε την αγάπη για το διάβασμα στο παιδί μας αγοράζοντάς του βιβλία, παραμύθια, κόμικς της αρεσκείας του. Επίσης, επειδή οι άνθρωποι μαθαίνουν κυρίως βιωματικά, θυμηθείτε ότι η δική μας στάση απέναντι στο διάβασμα θα επηρεάσει και την στάση του παιδιού μας. Ας φροντίσουμε λοιπόν μέρος του ελεύθερου χρόνου μας να τον αφιερώνουμε και εμείς στο διάβασμα ενός περιοδικού, λογοτεχνικού, εφημερίδας.
Συγκεκριμένες οδηγίες διαβάσματος
- Το παιδί χρειάζεται να έχει έναν δικό του χώρο, όπου θα έχει ησυχία για να μπορεί να μελετά, μακριά από μικρότερα αδελφάκια, τηλεόραση ή οτιδήποτε άλλο θα μπορούσε να του αποσπά την προσοχή. Επίσης ο χώρος προτείνεται είναι φωτεινός, η καρέκλα να βολεύει το παιδί, και το γραφείο να τοποθετείται μακρυά από το παράθυρο.
- Ορίζουμε μαζί του συγκεκριμένη ώρα διαβάσματος σταθερά κάθε μέρα, π.χ. μετά το φαγητό λίγη ξεκούραση και στη συνέχεια ξεκινά το διάβασμα.
- Ορίζουμε μικρά διαλείμματα – θυμηθείτε ότι τα παιδιά στην πρώτη δημοτικού συγκεντρώνονται για 20 λεπτά. Το διάλειμμα φροντίζουμε να περιλαμβάνει κίνηση – και το συν αποφασίζουμε με το παιδί πως θα το περάσει.
- Διασφαλίζουμε πριν ξεκινήσει το μάθημα να έχει νεράκι μαζί του ή το αγαπημένου του ρόφημα.
- Οργανώνουμε το διάβασμα: Κοιτάμε τι έχουμε να κάνουμε. Ξεκινάμε από τα δύσκολα μαθήματα και πάμε προς τα εύκολα.
- Οργανώνουμε μαζί του ένα διάγραμμα δεξιοτήτων: τι γνωρίζει μέχρι στιγμής και βάζουμε μαζί του νέους μικρούς στόχους καθημερινά μάθημα-μάθημα. Η τακτική αυτή βοηθά στην αυτοπεποίθηση, στην αυτοπαρατήρηση και σε βάθος χρόνου στην αυτονομία.
- Ενισχύουμε το παιδί στην αρχή της εργασίας και μετά το αφήνουμε μόνο του να κάνει την άσκηση. Δεν κάνουμε ποτέ εμείς αυτά που πρέπει να κάνει το παιδί. Είναι η δική του υποχρέωση!!!
- Όταν ολοκληρωθούν τα μαθήματα – κάνουμε μαζί τον διορθωτικό έλεγχο. Δεν σβήνουμε και δεν σχολιάζουμε την ποιότητα των γραμμάτων. Αφήνουμε το παιδί να βρει τα λάθη του και μετά με αποδοχή και χωρίς φωνές μπορεί να τα διορθώσει.
- Τέλος, κρατάμε σταθερή επικοινωνία με τον δάσκαλο και συνεργαζόμαστε μαζί του.
Το διάβασμα και η μάθηση είναι διαδικασία και όχι στιγμή. Χρειάζεται χρόνο, υπομονή και επιμονή. Καλό είναι να θυμόμαστε ότι κάθε παιδί έχει τους δικούς του αναπτυξιακούς ρυθμούς, τις δικές του ικανότητες και δυνατότητες. Όλα τα παιδιά θα προχωρήσουν και θα χαράξουν τον δικό τους δρόμο. Ως καλοί γονείς χρειάζεται να είμαστε δίπλα τους και συνοδοιπόροι στη δική τους πορεία.