Men's world
Ράλι Ακρόπολις: Το Ράλι των Θεών
Με αφορμή τη φετινή διοργάνωση του εθνικού μας αγώνα ως μέρος του προγράμματος του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος, η στήλη κάνει μια ιστορική αναδρομή σε έναν από τους πιο φημισμένους και δύσκολους αγώνες παγκοσμίως.
Το Ράλι Ακρόπολις ξεκίνησε το 1951 ως μέρος του Πανελλήνιου Πρωταθλήματος Ράλι, με πρώτο νικητή τον Πέτρο Περατικό με FIAT. Το 1952 είχε το όνομα Ράλι ΕΛΠΑ και τελικό νικητή το θρυλικό Τζώνυ Πεσματζόγλου με…
Chevrolet. Το 1953 επανήλθε το όνομα Ακρόπολις και τελικός νικητής ήταν ο Νίκος Παπαμιχαήλ με Jaguar. Το 1954 και το 1955 είχαμε διαδοχικές νίκες της Opel, με τους Πέτρο Παπαδόπουλο και Τζώνυ Πεσματζόγλου αντίστοιχα. Το 1956 η φήμη του Ακρόπολις ξεπέρασε το ελληνικά σύνορα και προσέλκυσε ξένους οδηγούς. Νικητής τη χρονιά αυτή αναδείχτηκε ο Γερμανός Walter Shock με Mercedes-Benz. Το 1957 νικητής αναδείχτηκε ο Γάλλος Jean-Pierre Estager με Ferrari. Το 1958 νικητής ήταν ο Ιταλός Luigi Villoresi με Lancia. Το 1959 νικητής ήταν ο Γερμανός Wolfgang Levy με Auto Union.
Η δεκαετία του 1960 έφερε νέα αίγλη στο Ακρόπολις, αφού η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Αυτοκινήτου αποφάσισε να εντάξει τον εθνικό μας αγώνα στο πρόγραμμα του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος. Πρώτος νικητής ήταν ξανά ο Γερμανός Walter Shock με Mercedes-Benz 220SE και συνοδηγό το Rolf Moll. Το 1961 νικητής αναδείχτηκε ο Σουηδός Erik Carlsson με SAAB 96 και συνοδηγό τον Walter Karlsson.
Το 1962 βρήκε ξανά τη Mercedes-Benz στο βάθρο του νικητή, καθώς ο Γερμανός Eugen Böhringer με συνοδηγό τον Peter Lang έφεραν τη 220SE στο πρώτο σκαλί του βάθρου.
Το 1963, ο ίδιος οδηγός πέτυχε δεύτερη διαδοχική νίκη, αυτή τη φορά όμως με Mercedes-Benz 300SE και συνοδηγό το Rolf Knoll. Το 1964 ήταν σειρά της Volvo να πανηγυρίσει τη νίκη, αφού ο Σουηδός Tom Trana με συνοδηγό τον Gunnar Thermanius έφεραν το Volvo PV544 στην πρώτη θέση. Το 1965, ο Σουηδός Carl-Magnus Skogh με Volvo Amazon 122S και συνοδηγό το Lennart Berggren χάρισαν στη Volvo δεύτερη διαδοχική νίκη στο Ακρόπολις. Το 1966 ο Σουηδός Bengt Söderström αναδείχτηκε νικητής με Ford Lotus Cortina και συνοδηγό τον Gunnar Palm. Το 1967 είχαμε μία από τις μεγαλύτερες εκπλήξεις στην ιστορία του θεσμού, αφού ο Άγγλος Paddy Hopkirk με συνοδηγό το Ron Crellin κατάφεραν να “γλυτώσουν” από τα τότε “θηρία” των αγώνων και να ανεβάσουν το μικροσκοπικό -αλλά πολύ σκληρό για να πεθάνει- Mini Cooper S στο πρώτο σκαλί του βάθρου! Το 1968 ήταν σειρά του Άγγλου Roger Clark με Ford Escort Twin Cam και συνοδηγό τον Jim Porter να στεφθούν νικητές. Το 1969, το Ακρόπολις δεν αποτελούσε μέρος του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος, χωρίς αυτό να εμποδίζει τα μεγάλα ονόματα της εποχής να συμμετάσχουν, με τελικό νικητή το θρυλικό Φινλανδό Pauli Toivonen (σ.σ. Πατέρα του αδικοχαμένου με Lancia Henri Toivonen) με Porsche 911 S και συνοδηγό το Martti Kolari.
Η δεκαετία του 1970 ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς για το Ακρόπολις, καθώς η Παγκόσμια Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (FIA) αποφάσισε να εντάξει τον εθνικό μας αγώνα στο πρόγραμμα του νεότευκτου τότε Διεθνούς Πρωταθλήματος Κατασκευαστών (IMC, Internation Championship for Manufacturers), που τελικά μετεξελίχθηκε στο WRC (World Rally Championship). Πρώτος νικητής στο θεσμό αναδείχτηκε ο Γάλλος Jean-Luc Therier με τη λεπτεπίλεπτη Alpine-Renault A110 1600 και συνοδηγό το Martin Callewaert. To 1971 η Α110 1600 πέτυχε δεύτερη διαδοχική νίκη, αυτή τη φορά με το Σουηδό Ove Andersson πίσω από τα πεντάλ και συνοδηγό τον Arne Hertz. Το 1972 ο Σουηδός Hakan Lindberg έφερε το κομψό FIAT 124 Sport Spider πρώτο στον τερματισμό, με συνοδηγό το Helmut Eisendle.
Το 1973, την πρώτη χρονιά του WRC, νικητής αναδείχτηκε ξανά ο Γάλλος Jean-Luc Therier με Alpine-Renault A110 1800 και συνοδηγό τον Christian Delferrier.
Το 1974 ο αγώνας αναβλήθηκε εξαιτίας της πετρελαϊκής κρίσης. Το 1975 νικητής αναδείχτηκε ο Γερμανός Walter Röhrl με Opel Ascona 1.9 SR και συνοδηγό τον Jochen Berger.
To 1976 νικητής αναδείχτηκε ο Σουηδός Harry Källström με Datsun Violet 160J και συνοδηγό τον Claes-Göran Andersson. Το 1977 νικητής αναδείχτηκε ο προσφάτως συγχωρεμένος Björn Waldegard με Ford Escort RS1800 και συνοδηγό το Hans Thorszelius. Το 1978, ξανά ο Γερμανός Walter Röhrl ανέβηκε στο βάθρο του νικητή, αυτή τη φορά με FIAT 131 Abarth και συνοδηγό τον Christian Geistdorfer. Το 1979, ξανά ο Σουηδός Björn Waldegard με Ford Escort RS1800 και συνοδηγό το Hans Thorszelius επικράτησαν του ανταγωνισμού και αναδείχτηκαν νικητές.
Η δεκαετία του 1980 ξεκίνησε με τον ίδιο τρόπο που έκλεισε η δεκαετία του 1970. Το Ακρόπολις παρέμεινε ακλόνητο στις τάξεις του WRC, με τη φήμη του ως κακοτράχαλου αυτοκινητοφάγου αγώνα να γιγαντώνεται.
Το 1980 και το 1981 η Ford συνέχισε το “βιολί” της, με το θρυλικό Φινλανδό Ari Vatanen να φέρνει διαδοχικές νίκες στην ομάδα, με το Escort RS1800 και συνοδηγό τον David Richards.
Το 1982, η εκπληκτική γαλλίδα (σ.σ. Ναι, σωστά διαβάσατε, γυναίκα) Michele Mouton έφερε το τετρακίνητο Audi Ur-Quattro στο πρώτο σκαλί του βάθρου και τα πάνω-κάτω στον κόσμο των αγώνων, καθώς το Group B των τετρακίνητων “τερατιδίων” έκανε την εμφάνισή του. Συνοδηγός της μελαχρινής Michele, που τη χρονιά εκείνη έχασε στις λεπτομέρειες τον τίτλο των οδηγών από το Γερμανό Walter Röhrl και την πισωκίνητη Opel Ascona 400 του, ήταν η Ιταλίδα Fabrizia Pons.
Το 1983 ήταν η τελευταία χρονιά που νικητής στο Ακρόπολις αναδείχτηκε αυτοκίνητο με κίνηση στους πίσω τροχούς, καθώς ο Γερμανός Walter Röhrl με συνοδηγό τον Christian Geistdorfer έφεραν την πανέμορφη Lancia Rally 037 στην πρώτη θέση.
Το 1984 ο αειθαλής Σουηδός Stig Blomqvist με Audi Quattro A2 και συνοδηγό το Björn Cederberg φόρεσαν τις δάφνες των νικητών. Το 1985, ο διοπτροφόρος Φινλανδός Timo Salonen με Peugeot 205 T16 E2 και συνοδηγό το Seppo Harjanne τερμάτισαν πρώτοι.
Το 1986, στην τελευταία χρονιά του Group B, νικητής αναδείχτηκε για δεύτερη συνεχή χρονιά η Peugeot, καθώς ο πανύψηλος Φινλανδός Juha Kankkunen με συνοδηγό τον Juha Piironen έφεραν το 205 T16 E2 στο πιο ψηλό σκαλί του βάθρου. Και ξαφνικά τα πράγματα ηρέμησαν. Το Group B καταργήθηκε, τα πιο “φυσιολογικά” αυτοκίνητα του Group A έκαναν την εμφάνισή τους, και η παντοκρατορία της Lancia ανέτειλε. Το 1987 νικητής αναδείχτηκε ο Φινλανδός Markku Alen με την “άγουρη” Lancia Delta HF 4WD και συνοδηγό τον Ilkka Kivimäki. Το 1988 και το 1989 ήταν σειρά του Ιταλού Miki Biasion με Lancia Delta Integrale και συνοδηγό τον Tiziano Siviero να σημειώσουν διαδοχικές νίκες στον εθνικό μας αγώνα.
Η δεκαετία του 1990 ξεκίνησε με τον ίδιο τρόπο που τελείωσε αυτή του 1980. Το Ακρόπολις εξακολουθούσε να ταλαιπωρεί ανθρώπους και μηχανήματα με ειδικές διαδρομές τύπου “Ταρζάν”, που απειλούσαν να κάνουν σκόνη τα όνειρα για νίκη ακόμα και των πιο έμπειρων οδηγών. Το 1990 νικητής αναδείχτηκε ο Ισπανός “Matador” Carlos Sainz με Toyota Celica GT-FOUR και συνοδηγό το Luis Moya. Το 1991 επέστρεψε στην πρώτη θέση ο Φινλανδός Juha Kankkunen, αυτή τη φορά με Lancia Delta Integrale 16V και συνοδηγό τον Juha Piironen. Το 1992 ήταν η χρονιά του κύκνειου άσματος της Lancia για τον εθνικό μας αγώνα, αφού ο Γάλλος Didier Auriol με συνοδηγό τον Bernard Occelli έφεραν την πανέμορφη Delta HF Integrale Evo2 στην πρώτη θέση. Στο τέλος της χρονιάς εκείνης, η εργοστασιακή ομάδα της Lancia-Martini αποχώρησε διά παντός από τους αγώνες, αφήνοντας δυσαναπλήρωτο κενό. Το 1993 ο Ιταλός Miki Biasion χάρισε τη νίκη στη Ford μετά από 12 χρονια, αφού με συνοδηγό τον Tiziano Siviero οδήγησαν το ολοκαίνουργιο τότε Escort RS Cosworth στο πιο ψηλό σκαλί του βάθρου. Το 1994, ο Ισπανός Carlos Sainz χάρισε στη Subaru την πρώτη της νίκη στο Ακρόπολις, με συνοδηγό το Luis Moya και “όπλο” του το Impreza 555. Το 1995 το Ακρόπολις δε συμμετείχε στο πρόγραμμα του Ευρωπαϊκού ή του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος, προσμετρούσε μόνο στο Ελληνικό Πρωτάθλημα, με τελικό νικητή τον Άρη Βωβό με Lancia Delta HF Integrale και συνοδηγό τον Κώστα Στεφανή. Το 1996 το Ακρόπολις επανήλθε στο WRC, με νικητή τον αδικοχαμένο Σκωτσέζο Colin McRae με Subaru Impreza 555 και συνοδηγό το Nicky Grist. Ο McRae είναι μέχρι τώρα ο πολυνίκης του Ακρόπολις με 5 νίκες. Το 1997, ξανά ο Ισπανός Carlos Sainz αναδείχτηκε νικητής με Ford Escort WRC και συνοδηγό το Luis Moya. Το 1998 ο Σκωτσέζος Colin McRae επανήλθε στο βάθρο του νικητή με το Subaru Impreza S4 WRC ’98 και συνοδηγό το Nicky Grist. Το 1999 νικητής αναδείχτηκε ο επίσης αδικοχαμένος Άγγλος Richard Burns με Subaru Impreza S5 WRC ’99 και συνοδηγό το Robert Reid, χαρίζοντας στην ομάδα του τη μοναδική διαδοχική νίκη στο Ακρόπολις.
Η δεκαετία του 2000 βρήκε το Ακρόπολις να “αψιμαχεί” με το Ράλι Σαφάρι της Κένυας και το Ράλι Κύπρου για τον τίτλο του πιο δύσκολου αγώνα του WRC. Πρώτος νικητής της δεκαετίας αυτής ήταν ο Σκωτσέζος Colin McRae με Ford Focus RS WRC ’00 και συνοδηγό το Nicky Grist. Το ίδιο πλήρωμα πανηγύρισε τη νίκη και τις χρονιές 2001 και 2002, με Ford Focus RS WRC ’01, βάζοντάς τους στο πάνθεον της ιστορίας των αγώνων ως το μοναδικό πλήρωμα που νίκησε τρεις συνεχόμενες φορές στο Ακρόπολις.
Colin McRae & Nicky Grist: Οι πολυνίκες του Ράλι Ακρόπολις
Το 2003 η Ford συνέχισε το “βιολί” της, με τον Εσθονό Markko Märtin και συνοδηγό τον αδικοχαμένο Michael Park να τερματίζουν πρώτοι. Το αξιοσημείωτο του αγώνα αυτού ήταν ότι ο νικητής Markko Märtin κέρδισε μία ειδική υπακούοντας κυριολεκτικά τυφλά στις οδηγίες του Άγγλου συνοδηγού του, χωρίς να βλέπει που ακριβώς πάει αφού το καπό του κινητήρα είχε ανοίξει και καλύψει το παρμπρίζ, φράσσοντας έτσι την ορατότητά του!
Το 2004 νικητής αναδείχτηκε ο Νορβηγός Peter Solberg χάρισε μία ακόμα νίκη στη Subaru, αφού με συνοδηγό το Phil Mills έφεραν το Impreza S10 WRC ’04 στην πρώτη θέση.
Το 2005 νικητής αναδείχτηκε ο Γάλλος Sebastien Loeb με Citroën Xsara και συνοδηγό τον Daniel Elena. Ο αγώνας εκείνης της χρονιάς είχε ψηφιστεί Αγώνας της Χρονιάς του WRC.
Το 2006 και το 2007, ο Φινλανδός Markus Grönholm με Ford Focus RS WRC ’06 και συνοδηγό τον Timo Rautiainen, χάρισαν στη Ford μία ακόμα διαδοχική νίκη. Το 2008 νικητής αναδείχτηκε ξανά ο Γάλλος Sebastien Loeb με Citroën C4 WRC και συνοδηγό τον Daniel Elena. Το 2009 νικητής αναδείχτηκε ο Φινλανδός Mikko Hirvonen με Ford Focus RS WRC ’09 και συνοδηγό τον Jarmo Lehtinen. Το 2010 το Ακρόπολις δεν πραγματοποιήθηκε ούτε σε εθνικό ούτε σε διεθνές επίπεδο. Το 2011, το Ακρόπολις επανήλθε στο πρόγραμμα του WRC με τελικό νικητή το Γάλλο Sebastien Ogier με Citroën DS3 και συνοδηγό τον Julien Ingrassia. Το 2012 η Citroën πανηγύρισε δεύτερη διαδοχική νίκη στο Ακρόπολις, με το Sebastien Loeb και συνοδηγό τον Daniel Elena να φέρνουν το DS3 WRC στην πρώτη θέση. Το 2013 ήταν η τελευταία χρονιά συμμετοχής του Ακρόπολις στο WRC, με τελικό νικητή τον Jari-Matti Latvala με Volkswagen Polo R WRC και συνοδηγό το Miika Anttila. Το 2014 το Ακρόπολις συμπεριλήφθηκε στο πρόγραμμα του ERC (European Rally Championship), με νικητή τον Ιρλανδό Craig Breen με Peugeot 208 T16 R5 και συνοδηγό το Scott Martin. Το 2015 νικητής αναδείχτηκε ο Πολωνός Kajetan Kajetanowicz με Ford Fiesta R5 και συνοδηγό το Jaroslaw Baran.
Φέτος, ο Λετονός Ralfs Sirmacis με Skoda Fabiao R5 ήταν ο νικητής του SEAJETS Ράλι Aκρόπολις 2016 με το Λάμπρο Αθανασούλα στη 2η θέση μόλις 0,1 δευτερόλεπτο μπροστά από τον Jaromir Tarabus!
Το πιο αξιοπερίεργο του Ράλι Ακρόπολις είναι ότι η εργοστασιακή ομάδα της Mitsubishi δεν κατάφερε ποτέ να νικήσει στον εθνικό μας αγώνα, παρόλο που έφτασε να κατακτήσει τέσσερα πρωταθλήματα οδηγών και ένα πρωτάθλημα κατασκευαστών με το Φινλανδό Tommi Makkinen!
Αυτή είναι η ιστορία του Ράλι Ακρόπολις, του Ράλι των Θεών, ενός εκ των πιο διάσημων δύσκολων αγώνων όλων των εποχών. Εμείς οι πιστοί φίλοι του εθνικού μας αγώνα ευελπιστούμε ότι σύντομα θα επανέλθει στο πρόγραμμα του WRC και θα συνεχίσει να μας προσφέρει στιγμές χαράς.
Editor: Ματθαίος Μπλούφας
Κάντε like στη σελίδα μας στο Facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα και τις δημοσιεύσεις μας!