Ιατρική
Ναρκισσισμός και Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης
Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός πως οι… σύγχρονες «δυτικές κοινωνίες» απέτυχαν παταγωδώς να εμπνεύσουν στους πολίτες τους τη διάθεση των αυθεντικών αισθημάτων έγνοιας και αλληλεγγύης προς τους συνανθρώπους τους. Αντί αυτών, ενθάρρυναν και γιγάντωσαν (πράγμα που συνεχίζεται ολοένα και περισσότερο), την αντίληψη του «αγάπα, πάνω από όλους και όλα τον εαυτό σου και οτιδήποτε μπορεί να τον κάνει να νιώθει ξεχωριστός και καλύτερος από οποιονδήποτε άλλον».
Έτσι η εξωτερική εμφάνιση και το «φαίνεσθε» γίνεται όλο και πιο ορατά, μέσα από μορφές έκφρασης όπως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Twitter, Instagram) και καλλιεργεί την ανάγκη συνεχούς αναζήτησης προσοχής και επιβεβαίωσης, για αυτούς που το έχουν ανάγκη!
«Θύματα» αυτού του… νέου τρόπου έκφρασης και διαχείρισης ναρκισσιστικών αναγκών είναι όσοι δεν έχουν ουσιαστικές προσωπικές σχέσεις και κυρίως οι έφηβοι και τα νεαρά άτομα (στο μεγαλύτερο ποσοστό θηλυκού γένους).
Αυτό το πολιτισμικό περιβάλλον, έχει δημιουργήσει και συνεχίζει να δημιουργεί, στρατιές εγωκεντρικών και εγωπαθών ατόμων, με μια, συχνά, εξεζητημένα υπερφίαλη και μη ρεαλιστική εικόνα του εαυτού τους, οι συνέπειες της οποίας είναι, συνήθως, σοβαρότατες για τον χαρακτήρα τους.
Όταν λοιπόν η έγνοια και η αγάπη για τον διπλανό μας -συγγενή, φίλο, γείτονα κ.λ.π.- δεν επικρατεί ή γίνεται τριτοδεύτερη, η κοινωνία νοσεί βαρέως, καθώς τα θεμέλια της κοινωνικής συνοχής και της ανθρώπινης συνύπαρξης έχουν ραγίσει.
Η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα;
Ερώτημα: «Είναι τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης αυτά που ελκύουν άτομα με έντονα ναρκισσιστικά στοιχεία ή ναρκισσιστική προσωπικότητα ή μετατρεπόμαστε σε νάρκισσους εξαιτίας της επιρροής που ασκούν αυτά επάνω μας;».
Τα άτομα με ναρκισσιστική διαταραχή προσωπικότητας χαρακτηρίζονται, μεταξύ άλλων, από μια απύθμενη ανάγκη αποδοχής, επιβεβαίωσης, θαυμασμού και ενδείξεων αγάπης από τους άλλους, ανεξάρτητα από το πώς τα ίδια είναι ή φέρονται προς αυτούς.
Από έρευνες που έχουν γίνει, συγκρίνοντας τα στοιχεία χαρακτήρα και τους στόχους ζωής ατόμων που γεννήθηκαν από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1990 με αυτά ατόμων που γεννήθηκαν αμέσως μετά τη λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, καταδεικνύεται πως, στα άτομα της πρώτης ηλικιακής ομάδας, έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των εξωτερικών αξιών, όπως είναι, για παράδειγμα, ο πλούτος, το κοινωνικό status, η αναγνωρισιμότητα κ.ά., σε βάρος των εσωτερικών αξιών, όπως είναι π.χ. η έγνοια για τους άλλους, η κοινωνική αλληλεγγύη και δικαιοσύνη, η αποδοχή του εαυτού κ.ά.
Έτσι η ολοένα μεγαλύτερη χρήση, καθώς και ο αυξανόμενος αριθμός των μέσων κοινωνικής δικτύωσης σήμερα(Facebook, Twitter, Instagram, Google+, Pinterest κ.ά.) αποτελούν άριστα εργαλεία στα χέρια των ατόμων με ναρκισσιστική δομή προσωπικότητας καθώς δίνουν τροφή στις ναρκισσιστικές ανάγκες τους για επίδειξη, επιβεβαίωση και θαυμασμό (ας είναι και απλά εικονικές)!
Η ναρκισσιστική προσωπικότητα
Είναι κοινά αποδεκτό πως τα άτομα με ναρκισσιστική δομή προσωπικότητας, χρησιμοποιούν τις κοινωνικές τους σχέσεις ως μέσο δόμησης της εικόνας του εαυτού αλλά και της αυτοεκτίμησής τους. Συνήθως, δεν ενδιαφέρονται για μακροχρόνιες σχέσεις. Προσπαθούν να δημιουργήσουν διάφορες επιφανειακές, κατά κύριο λόγο, κοινωνικές σχέσεις ώστε να θεωρούνται άτομα δημοφιλή και με εικονικό κοινωνικό κύρος. Αυτό βέβαια δε σημαίνει πως δεν είναι δυνατόν να υπάρξουν και βαθύτερες διαδικτυακές κοινωνικές σχέσεις. Το συνήθες και ζητούμενο όμως, είναι η δημιουργία ενός μεγάλου αριθμού διαδικτυακών εικονικών φίλων. Εκτός αυτού, τα Μ.Κ.Δ. δίνουν απεριόριστη δυνατότητα, σε αυτούς που το επιθυμούν, να παρουσιάζουν όπως ακριβώς θέλουν την εικόνα του εαυτού τους (χωρίς αυτό να ισχύει), διαμέσου φωτογραφιών και αυτοπεριγραφών, δηλαδή ουσιαστικά διαμέσου μιας αυτοδιαφήμισης…
Πηγή: i-psyxologos.gr