Men's world
Εξομολογήσεις ενός επικίνδυνου αυτοκινητιστικού μυαλού Vol. 2
Αγαπητοί αναγνώστες, αγαπητές αναγνώστριες, σας καλωσορίζουμε ξανά στη στήλη μας. Μια στήλη που αγαπά τα ακριβά και απρόσιτα αυτοκίνητα, μια στήλη που εκφράζει την αυτοκινητιστική άποψή της χωρίς περιστροφές, χωρίς φρου-φρου και αρώματα.
Χωρίς να θέλω ως γράφων και υπογράφων να μακρηγορήσω, θα μπω απευθείας στο ψαχνό του σημερινού μας θέματος…
Ξεψαχνίζοντας κάποια ονόματα-θρύλους της αυτοκίνησης των τελευταίων πολλών χρόνων, διαπίστωσα με λύπη, μπορώ να πω, ότι η αυτοκίνηση δεν έχει σημειώσει καμία πρόοδο τα τελευταία χρόνια. Θα αναρωτηθείτε αν έχω τρελαθεί τελείως. Όχι φίλες και φίλοι, δεν έχω τρελαθεί ακόμα, αλλά με το ρυθμό που πάει η σημερινή αυτοκινητοβιομηχανία, δεν μπορεί, κάποια στιγμή θα το χάσω κι εγώ.
Ας ξεδιπλώσω λοιπόν τη λογική, ή παραλογισμό, όπως θέλετε πείτε το, της σκέψης μου.
Ως ορκισμένος οπαδός της Opel, τον τελευταίο καιρό ψάχνω να ζευγαρώσω την Ascona μου με ένα Calibra. Ένα πανέμορφο αυτοκίνητο, πρωτοποριακό για την εποχή του, πρωταθλητή των αγώνων πίστας, που δυστυχώς ποτέ δεν πούλησε καλά στη χώρα μας. Ένα αυτοκίνητο με φανατικούς οπαδούς που έγραψε τη δική του ιστορία. Ψάχνοντας λοιπόν στο Διαδίκτυο, έπεσα πάνω σε μια είδηση που, λόγω δουλειάς και περιορισμένου χρόνου, μου είχε διαφύγει. Η Opel λοιπόν παρουσίασε ένα καινούργιο πρωτότυπο coupe με την ονομασία Calibra. Που είναι το περίεργο και σπουδαίο θα μου πείτε. Το περίεργο και σπουδαίο είναι ότι έχουμε επιστροφή στο παρελθόν αντί για βήματα προς το μέλλον.
Δηλαδή; Δηλαδή, η Opel παρουσίασε ένα ολοκαίνουργιο αυτοκίνητο, όμορφο, αλλά του έδωσε ένα όνομα που μας γυρνάει είκοσι χρόνια πίσω και μας φέρνει στο μυαλό την επιτυχία του original Calibra. Γιατί; Επειδή πολύ απλά, η αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει σημειώσει καμία πρόοδο. Και όταν λέω πρόοδο, δεν εννοώ μόνο την προηγμένη ενεργητική και παθητική ασφάλεια, την οικονομία και τα αυτόνομα αυτοκίνητα, που είναι η τελευταία τάση της μόδας. Εννοώ την προσπάθεια που κάνει η βιομηχανία της αυτοκίνησης να πείσει το κοινό της ότι πραγματικά προχωράει μπροστά.
Δεν είναι όμως μόνο η Opel που «πατάει» σε γνωστά ονόματα για να δείξει το καινούργιο (;) της πρόσωπο με concepts όπως το Calibra, το Manta και το GT, απλά τυχαίνει να γνωρίζω καλύτερα τα της Opel λόγω ενασχόλησης με τη μάρκα αυτή. Πολλές εταιρείες χρησιμοποίησαν ονόματα θρυλικών αυτοκινήτων του παρελθόντος για να προσεγγίσουν υποψήφιους αγοραστές. Η Lancia και η FIAT είναι δυο πρόχειρα παραδείγματα που μου έρχονται στο μυαλό, με τις Delta και Tipo αντίστοιχα να επανέρχονται στο προσκήνιο μετά από είκοσι σχεδόν χρόνια, όπως και οι Toyota και Nissan με τις Corolla και Pulsar να κάνουν ακριβώς το ίδιο.
Προσωπικά, αυτή η επιστροφή στο παρελθόν, εμένα σαν petrolhead μου λέει ένα απλό πράγμα: η αυτοκινητοβιομηχανία έχει φτάσει σε τέλμα. Μην μπορώντας να πείσουν τους αγοραστές για την αξία των εκάστοτε μοντέλων, οι φίρμες καταφεύγουν σε χρήση παλιών καλών ονομάτων για να κεντρίσουν το ενδιαφέρον και να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Το κακό όμως είναι ότι ακόμα υπάρχουν μυαλά σαν το δικό μου. Μυαλά που, όταν σκέφτονται Opel Manta θυμούνται τον Ari Vatanen να «παλεύει» στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα του 1983. Που, όταν σκέφτονται Toyota Corolla, θυμούνται τον Carlos Sainz να «μένει» από κινητήρα 500 μέτρα πριν τον τερματισμό του τελευταίου αγώνα της χρονιάς του 1998 και να χάνει το πρωτάθλημα από τον Tommi Makkinen και το Lancer EVO6 του για ελάχιστους βαθμούς. Που, όταν σκέφτονται Lancia Delta, θυμούνται τον Didier Auriol να κάνει τα μαγικά του το 1992 με την τελευταία εργοστασιακή Deltona EVO2, ακόμα κι αν δεν πήρε το πρωτάθλημα.
Πολλοί με κατηγορούν ότι είμαι κολλημένος στο αυτοκινητιστικό παρελθόν, κατηγορία την οποία βέβαια αποδέχομαι, για λόγους τους οποίους είχα εξηγήσει πριν καιρό σε άλλο άρθρο. Όμως, επειδή μονός καυγάς δε γίνεται, η δική μου ερώτηση (προς απάντησή τους) είναι απλή: Αφού η αυτοκινητοβιομηχανία έχει προοδεύσει τόσο πολύ, γιατί έχει την ανάγκη να επιστρέψει δεκαετίες πίσω, να χρησιμοποιήσει ένα πετυχημένο όνομα του παρελθόντος και να δώσει κίνητρο στους απανταχού αυτοκινητόφιλους να «πιστέψουν» και πάλι στην αξία των καινούργιων αυτοκινήτων; Κι όπως και στο πρώτο άρθρο με αυτόν τον τίτλο, η προσωπική μου άποψη είναι ότι τα παλιά αυτοκίνητα υπήρχαν για να συναρπάζουν, τα καινούργια όχι…
Editor: Ματθαίος Μπλούφας
Κάντε like στη σελίδα μας στο Facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα και τις δημοσιεύσεις μας!