Men's world
Εξομολογήσεις ενός επικίνδυνου αυτοκινητιστικού μυαλού Vol. 3
Κυρίες, κύριοι, αγαπητά παιδιά, αξιότιμοι αναγνώστες, το Επικίνδυνο Αυτοκινητιστικό Μυαλό επέστρεψε και είναι φορτωμένο με πολλά για την τύχη της σημερινή αυτοκίνησης.
Σήμερα η στήλη μας θα ασχοληθεί με το πολυδιάστατο θέμα της κρίσης που επηρέασε την αυτοκίνηση.
Στις 26/09 ο γράφων επισκέφτηκε το Πήλιο για να παρακολουθήσει την 36η Ανάβαση Πορταριάς. Από το χάραμα στημένος στην Κ7 της διαδρομής, ο γράφων παρακολούθησε προσεκτικά τα περάσματα όλων των αγωνιζόμενων και αργότερα συζήτησε με φίλους του την κρίση που επηρέασε τους αγώνες και εν συνεχεία όλη την καθημερινότητα της αυτοκίνησης.
Από τα 96 αυτοκίνητα του αγώνα, σχεδόν τα 60 ήταν μικρά, Peugeot 106 Rallye, Citröen Saxo VTS, Suzuki Swift και άλλα αυτού του μεγέθους. Τα μεγάλα αγωνιστικά ήταν πολύ λιγότερα, τα δε παλιά ήταν η μειονότητα. Πάνω στον καφέ και το τσιγάρο, η συζήτηση μετά το τέλος του αγώνα έφτασε στην κρίση που «χτύπησε» την αυτοκίνηση. Μέλος της παρέας, βαθιά μέσα στα θέματα των αγώνων και της βελτίωσης, λάτρης και κάτοχος παλιών αυτοκινήτων, πέτυχε ακριβώς το νόημα της σημερινής κατάστασης. «Ρε φίλε, γέμισε ο τόπος Σαξόραλα γιατί είναι εύκολα στη συντήρηση. Πού να βρεις λεφτά να συντηρήσεις τα παλιά καλά μεγάλα αγωνιστικά;» ήταν ακριβώς τα λεγόμενά του. Και μετά βουβαμάρα στην παρέα…
Η κρίση λοιπόν χτύπησε τους αγώνες. Φαίνεται και στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Rally. Φαίνεται και στη Formula 1. Το θέμα όμως δεν είναι οι αγώνες. Το θέμα είναι ποιος απλός χρήστης αυτοκινήτου τη σήμερον ημέρα δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα με το όχημά του. Ποιος δε σκέφτεται πως να γλυτώσει χρήματα από τη συντήρηση, τη χρήση, τα έξοδα του αυτοκινήτου; Ποιος δε θα ήθελε να έχει ένα όχημα με ελάχιστα έξοδα; Αλλά, πάνω από όλα, ποιος έχει τα απαραίτητα χρήματα για να αγοράσει ένα τέτοιο όχημα;
Προσφάτως, ο γράφων επισκέφτηκε αντιπροσωπεία γνωστής μάρκας για να ρωτήσει για ένα μικρό diesel αυτοκίνητο, το οποίο είναι από τα πιο πετυχημένα σε πωλήσεις στην ελληνική αγορά, λόγω αξιοπιστίας και χαμηλής κατανάλωσης. Η τιμή του, δυσπρόσιτη. Αμέσως μετά επισκέφτηκε μάντρα μεταχειρισμένων, όπου βρήκε μεγάλα αξιοζήλευτα αυτοκίνητα, σε πολύ χαμηλές τιμές ως προς την εργοστασιακή τιμή τους. Εκεί όμως ξεκινούσαν τα «προβλήματα». Βενζινοκίνητα τα περισσότερα, μεγάλου κυβισμού, στα όρια του φόρου πολυτελείας και του κυνηγητού από την εφορία. Το όνειρό μου να αποκτήσω μεγάλο αυτοκίνητο, απομακρύνεται. Μόνο και μόνο λόγω της οικονομικής κρίσης.
Και για να περάσω σε πρώτο πρόσωπο αναγνώστες μου, θα σας πω το εξής: Συζητούσα με τον πατέρα μου την απόκτηση πιο καινούργιου αυτοκινήτου (σ.σ.: για τους γονείς μου, εγώ είμαι μια χαρά με τη Γριά Ascona μου), ο οποίος «γλυκοκοίταζε» ένα Opel Insignia Turbo. Η απάντησή μου ήταν να μείνει μακριά. Ο λόγος; Η συντήρηση. Πού χρήματα να του κάνεις σέρβις; Πού χρήματα να αλλάξεις λάστιχα; Πού χρήματα για ασφάλεια; Πού να το «ταΐσεις» σε μεγάλο ταξίδι; Γενικά, πώς να κρατήσεις ένα τέτοιο αυτοκίνητο μέσα σε αυτή την κρίση;
Και δυστυχώς αυτή δεν είναι μόνο δική μου άποψη. Με πολύ κόσμο που έχω μιλήσει, πήρα την ίδια απάντηση στο θέμα αυτό. Πολύς κόσμος θέλει μικρό αυτοκίνητο και δεν μπορεί να το αποκτήσει. Πολύς κόσμος είχε καταφέρει να αποκτήσει μεγάλο αυτοκίνητο και τώρα δεν το κινεί ή το έχει «ξεφορτωθεί» σε τιμή πολύ χαμηλότερη από την εργοστασιακή. Η κρίση που «χτύπησε» τις τσέπες του κόσμου, επηρέασε και τον κόσμο της αυτοκίνησης. Οι πωλήσεις των μικρών, χαμηλής κατανάλωσης αυτοκινήτων αυξήθηκαν μεν, αλλά οι πωλήσεις των μεγάλων ενεργοβόρων κατακρυμνίστηκαν. Το downsizing (σ.σ.: Σε ελεύθερη μετάφραση, η σμίκρυνση) που εφαρμόζεται από τις αυτοκινητοβιομηχανίες τα τελευταία χρόνια δε φαίνεται να βοηθά ιδιαίτερα το μέσο καταναλωτή, τουλάχιστον στη χώρα μας, αφού οι τιμές εξακολουθούν να είναι πολύ υψηλές και σχετικά δυσπρόσιτες για τα σημερινά δεδομένα. Και πάνω από τις τιμές αγοράς, έρχονται και τα υπόλοιπα «καπέλα», και ο απλός χρήστης του αυτοκινήτου δεν ξέρει πως να ανταποκριθεί στο θέμα της μετακίνησης του ιδίου και της οικογένειάς του.
Όπως η πετρελαϊκή κρίση του Σουέζ σκότωσε τους «δεινοσαύρους» της δεκαετίας του ‘60, έτσι και η κρίση στη χώρα μας φαίνεται να σκοτώνει τα μεγάλα αυτοκίνητα. Ως γράφων ευελπιστώ ότι θα τελειώσουμε σύντομα από την κρίση αυτή, κυρίως για το καλό μας, αλλά και για να μπορέσουμε και να αποκτήσουμε στο μέλλον το αυτοκίνητο που επιθυμούμε.
Editor: Ματθαίος Μπλούφας
Κάντε like στη σελίδα μας στο Facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα και τις δημοσιεύσεις μας!