Men's world
Αλλαγή και αγορά ελαστικών
Καθώς το καλοκαίρι απομακρύνεται, η αλλαγή των ελαστικών μπαίνει στις προτεραιότητες μας. Η επιλογή ελαστικών είναι μια πολύ λεπτή ισορροπία μεταξύ κόστους, ηχοαπόσβεσης, φθοράς, οικονομίας καυσίμου και ποιότητας κύλισης. Με δυο λέξεις; Μεγάλος πονοκέφαλος.
Οι περισσότεροι εμπιστευόμαστε τα λόγια του μηχανικού -για το ποιο λάστιχο είναι το καλύτερο-, που τις περισσότερες φορές αποσκοπούν στο να βάλουν το λάστιχο που αυτοί επιθυμούν ή που έχει ξεμείνει σε στοκ. Μπορούμε όμως να κάνουμε την επιλογή ελαστικού παιχνιδάκι, γνωρίζοντας και ελέγχοντας μόνοι μας κάποια βασικά πραγματάκια.
Check-up
Χρειάζομαι πραγματικά καινούργιο ελαστικό; Κάνοντας έναν μικρό γύρο του αυτοκινήτου ελέγχουμε αν υπάρχουν κοψίματα, φουσκώματα ή αλλαγή χρώματος στα ελαστικά και στην περίπτωση που υπάρχουν, τα αλλάζουμε άμεσα. Αν όλα είναι εντάξει, κοιτάμε πιο προσεκτικά αν υπάρχει αρκετό ελαστικό στο πέλμα (οι χαράξεις πρέπει να είναι τουλάχιστον 4 mm βαθιές). Τέλος, ποτέ δεν κρατάμε τα ελαστικά για περισσότερο από 5 χρόνια, μιας και το λάστιχο χαλάει όσο έρχεται σε επαφή με τον ατμοσφαιρικό αέρα (και πιο συγκεκριμένα με το οξυγόνο) και ξεραίνεται από τον ήλιο. Μάλιστα, ο ιδανικός χρόνος για να αλλαχθούν τα ελαστικά είναι ανάμεσα στα 2 με 3 χρόνια ή 40 με 45 χιλιάδες χιλιόμετρα, όπως λένε επαγγελματίες του κλάδου. Αν τα ελαστικά χρησιμοποιούνται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα ή για περισσότερα χιλιόμετρα υπάρχει η πιθανότητα να σαπίσουν εσωτερικά ή να σκληρύνουν τόσο πολύ, ώστε να είναι επικίνδυνα για οδήγηση.
Ο περίφημος κωδικός
Ο κωδικός που συναντάμε σε όλα τα τοιχώματα των ελαστικών, είναι παγκοσμίως αποδεκτός και απαιτείται από τον νόμο για να αναγνωρίζονται και να κατηγοριοποιούνται. Ο πιο εύκολος τρόπος για να καταλάβουμε τι σημαίνει είναι να δούμε ένα παράδειγμα κωδικού με όλα τα στοιχεία του: Ας πάρουμε π.χ τον P225/55R 16 95H. To γράμμα P στην αρχή του δείχνει αν το ελαστικό είναι για επιβατικό αυτοκίνητο (passenger) ή LT για ημιφορτηγό (light truck). Τα νούμερα που ακολουθούν (225) είναι το πλάτος του πέλματος, το 55 είναι ένας αριθμός που δηλώνει το λόγο ύψους προς πλάτος του ελαστικού και όσο μικρότερος είναι τόσο πιο χαμηλό είναι το προφίλ. Το γράμμα R αμέσως μετά, συμβολίζει τον τρόπο κατασκευής του ελαστικού και πιο συγκεκριμένα ότι είναι ακτινωτά κατασκευασμένο (radial). Το 16 στη συνέχεια, μας δείχνει σε τι ζάντα πρέπει να τοποθετηθεί το εν λόγω ελαστικό και είναι ένα νούμερο μετρημένο σε ίντσες. Συνεχίζοντας την ανάγνωση του κωδικού συναντάμε 2 ή και 3 γράμματα που είναι το λεγόμενο Load Index, το βάρος δηλαδή που μπορεί να σηκώσει το κάθε ελαστικό υπό κατάλληλες συνθήκες πίεσης και θερμοκρασίας, το 95 εδώ σημαίνει ότι το κάθε ελαστικό αντέχει μέχρι 690 κιλά. Το γράμμα που ακολουθεί το Load Index, (Η στο παράδειγμά μας), είναι ένας δείκτης ταχύτητας. Δείχνει το ποσό θερμότητας που αντέχει το ελαστικό, αλλά επειδή ο περισσότερος κόσμος δεν έχει ενσωματωμένα θερμόμετρα στα λάστιχά του, οι εταιρίες μας λένε μέχρι πόσα χιλιόμετρα μπορούμε να ταξιδέψουμε με ασφάλεια. Όπως θα δείτε και στον πίνακα 2 που ακολουθεί, τα ελαστικά μαζικής παραγωγής ξεκινάνε από 120 χλμ και αντέχουν μέχρι και πάνω από 300. Κάποια νούμερα και γράμματα στον κωδικό του παραδείγματος μας μπορεί να μην υπάρχουν σε όλα τα ελαστικά. Αυτό συμβαίνει γιατί οι νόμοι από χώρα σε χώρα είναι διαφορετικοί και έτσι οι κατασκευαστές μπορούν να επιλέξουν τι στοιχεία θα δώσουν σε κάθε χώρα.
Καλή κατάσταση αυτοκινήτου
Για την έλλειψη έλεγχου μπορεί να μην ευθύνονται αποκλειστικά τα φθαρμένα ελαστικά, και άλλοι τομείς είναι συνήθως υπαίτιοι όπως οι χαλασμένες ή «πεσμένες» αναρτήσεις και η κακή ευθυγράμμιση. Πριν πάμε λοιπόν τρέχοντας για καινούργια ελαστικά, ένα μικρό τσεκάπ από ένα μηχανικό δεν θα ήταν κακό.
Manual αυτοκινήτου
Ελέγχουμε το manual του αυτοκινήτου για την κατάλληλη διάσταση ελαστικού, αυτές οι πληροφορίες συχνά είναι αναρτημένες και στις κολώνες των πλαϊνών θυρών, σε περίπτωση που έχετε χάσει το βιβλίο του κατασκευαστή ή δε το έχετε μαζί σας.
Ημερομηνία κατασκευής
Ο πιο φερέγγυος τρόπος για να το μάθετε την πραγματική ημερομηνία κατασκευής των ελαστικών που θέλετε να αγοράσετε είναι ο κωδικός DOT. Είναι συνήθως της μορφής DOT U2LL LMLR 3006 και το μόνο που μας ενδιαφέρει σε αυτό το σημείο είναι τα τελευταία 4 νούμερα. Το ελαστικό του παραδείγματος λοιπόν, είναι κατασκευασμένο την 30η εβδομάδα του 2006 και αν δεν έχει περάσει μια 5ετία από την ημερομηνία που γράφει το ημερολόγιό σας, τότε μπορείτε να κάνετε την αγορά.
Πηγή: menslounge.gr