Πρόσωπα
Νίκι Λάουντα: Ο πιλότος που δεν έχει σταματήσει ποτέ να ασχολείται με τη μεγάλη του αγάπη, τη Formula 1…
Ο Νίκι Λάουντα (Αντρέας Νικολάους Λάουντα) είναι Αυστριακός πρώην οδηγός αγώνων και 3 φορές πρωταθλητής της Formula 1.
Γεννήθηκε στις 22 Φεβρουαρίου του 1949 στη Βιέννη της Αυστρίας. Η οικογένειά του ήταν εύπορη. Ο Λάουντα τελικά έγινε οδηγός αγώνων παρά την αντίθετη γνώμη της οικογένειάς του. Αρχικά, ξεκίνησε με ένα Mini και μεταπήδησε στη Formula Vee, όπως γινόταν τότε στην Κεντρική Ευρώπη, αλλά πολύ σύντομα…
οδήγησε ιδιωτικά αγωνιστικά αυτοκίνητα Porsche και Chevron.
Όταν η καριέρα του άρχισε να παραμένει στάσιμη, πήρε τραπεζικό δάνειο μαζί με μια ασφάλεια ζωής, έτσι ώστε να αγοράσει μια θέση οδηγού στη νεοφώτιστη ομάδα της March στο πρωτάθλημα της Formula 2 το 1971. Εκείνα τα χρόνια αρκούσε η πληρωμή ενός ποσού από τον υποψήφιο οδηγό στην ομάδα για τη συμμετοχή του στο αγωνιστικό τμήμα. Επειδή οι διαφωνίες με την οικογένειά του ήταν μεγάλες και συνεχείς σχετικά με το μέλλον του, διέκοψε τις σχέσεις του μαζί τους. Γρήγορα πέρασε στην ομάδα της F1, αλλά το 1972 οδήγησε για την ομάδα της March τόσο στη F1 όσο και στη F2. Αν και τα αυτοκίνητα της F2 ήταν καλά (και οι οδηγικές ικανότητες του Λάουντα εντυπωσίασαν το αφεντικό της March Ρόμπιν Χερντ), το 1972 ήταν καταστροφικό για τη March στη F1.
Ο Λάουντα απελπίστηκε και -καθώς ήταν πολύ χρεωμένος στην τράπεζα- για μια στιγμή σκέφτηκε να αυτοκτονήσει. Τελικά όμως πήρε ένα νέο τραπεζικό δάνειο έτσι ώστε να αγοράσει μια θέση στην ομάδα της BRM το 1973. Ήταν πολύ γρήγορος από την αρχή, αλλά η ομάδα της BRM βρισκόταν ήδη στη δύση της.
Το μεγάλο βήμα στην καριέρα του έγινε όταν ο συναγωνιστής του στην ομάδα της BRM Κλέι Ρεγκατσόνι έφυγε για τη Ferrari το 1974 και ο ιδιοκτήτης της ιταλικής φίρμας Enzo Ferrari ρώτησε τον Ιταλοελβετό οδηγό τη γνώμη του για το Λάουντα. Εκείνος του μίλησε με τα καλύτερα λόγια με αποτέλεσμα ο Λάουντα να υπογράψει πολύ σύντομα με την Ferrari, η οποία του πρόσφερε αρκετά χρήματα ώστε να εξοφλήσει τα δάνειά του.
Η «μονομαχία» του με τον οδηγό της McLaren, Τζέιμς Χαντ, για τον τίτλο το 1976, είναι η πιο δραματική στην ιστορία του σπορ. Μετά δε και την επιτυχία του «Rush», της χολιγουντιανής μεταφοράς της κόντρας των δύο στον κινηματογράφο, είναι πλέον γνωστή.
Ο Λάουντα τραυματίστηκε πολύ σοβαρά σε ατύχημα στη διάρκεια του γερμανικού Grand Prix στο Νίρμπουργκρινγκ το 1976, όταν η Ferrari που οδηγούσε χτύπησε στα προστατευτικά κιγκλιδώματα και τυλίχτηκε στις φλόγες. Ο ίδιος κινδύνεψε να χάσει τη ζωή του εξαιτίας της εισπνοής τοξικών αερίων και των σοβαρών εγκαυμάτων που υπέστη.
Με ταχύτητα περίπου 193 χλμ./ώρα ο Λάουντα έχασε τον έλεγχο, η Ferrari χτύπησε στις μπαριέρες, στροβιλίστηκε και το φλεγόμενο μονοθέσιο βρέθηκε ξανά στην πίστα. Ο οδηγός που ακολουθούσε, ο Γκάι Έντουαρντς με τη Hesketh κατάφερε να αποφύγει τη Ferrari με αλλεπάλληλα ζιγκ-ζαγκ, αλλά ο Μπρετ Λάνγκερ της Surtees δεν μπορούσε να κάνει τίποτα για να μη χτυπήσει το φλεγόμενο μονοθέσιο. Στη συνέχεια ο Χάραλντ Ερτλ της Hesketh χτύπησε και τα δύο μονοθέσια.
Οι δύο οδηγοί βγήκαν από τα μονοθέσιά τους, τρέχοντας να βοηθήσουν το Λάουντα, ο οποίος δεν είχε χάσει ακόμα τις αισθήσεις του. Το κράνος του είχε στραβώσει και οι φλόγες έκαιγαν το πρόσωπό του, προσπαθούσε πανικόβλητος να σβήσει τις φλόγες που έκαιγαν το πρόσωπό του.
Οι τρεις οδηγοί και ο Αρτούριο Μερζάριο της Williams αψήφησαν τη ζωή τους και προσπάθησαν να βγάλουν τον παγιδευμένο Λάουντα. Δεν τα κατάφεραν γιατί ο Λάουντα ήταν δεμένος στο μονοθέσιό του.
Με τη βοήθεια των σωστικών συνεργείων ο Λάνγκερ, που είχε υπηρετήσει στο Βιετνάμ, έπιασε το Λάουντα από τους ώμους για να τον σηκώσει και ο Μερζάριο αναζήτησε το μηχανισμό που έλυνε τις ζώνες ασφαλείας. Πάνω στον πανικό βγήκε το κράνος του Λάουντα και η μπαλακλάβα που φορούσε πήρε φωτιά. Ο Ερτλ επιχείρησε να σβήσει τη φωτιά με τον πυροσβεστήρα, όμως εκείνη αναζωπυρώθηκε.
Ο Λάουντα μεταφέρθηκε σε μια ειδική κλινική στο Μάνχαϊμ της Γερμανίας για ασθενείς που είχαν υποστεί εγκαύματα. 6 γιατροί και 34 νοσοκόμες επιστρατεύτηκαν για να τον κρατήσουν στη ζωή. Υπέστη εγκαύματα πρώτου έως τρίτου βαθμού στο κεφάλι και στους καρπούς, κατάγματα στα πλευρά, στην κλείδα και στα ζυγωματικά.
Πιο σοβαρά ήταν τα δηλητηριώδη και τοξικά αέρια που είχε εισπνεύσει από το χυμένο καύσιμο, τον αφρό του πυροσβεστήρα. Οι γιατροί είπαν στη γυναίκα του, τη Μαρλέν να μη φύγει από το πλευρό του. Δεν μπορούσαν να κάνουν τίποτα για εκείνον και ο θάνατός του ήταν θέμα χρόνου.
Την τρίτη ημέρα της νοσηλείας του ένας ιερέας μπήκε στο θάλαμο για να τον διαβάσει. «Τον άκουγα να μιλάει στα λατινικά. Ο ιερέας δε λέει τίποτα καλό, ούτε την πιθανότητα να γίνω καλύτερα». Ήθελα να του φωνάξω «Σταμάτα, θα το μετανιώνεις μια ζωή. Δε θα πεθάνω», είπε ο Λάουντα. Την επόμενη ημέρα η υγεία του Λάουντα παρουσίασε βελτίωση. Οι γιατροί έκριναν πως δε διέτρεχε κίνδυνο. Είχε ήδη ξεκινήσει η προσπάθεια να επανέλθει.
6 εβδομάδες μετά το τραγικό ατύχημα επέστρεψε στο ιταλικό Grand Prix. Η Ferrari τον είχε ήδη αντικαταστήσει με τον Αργεντινό Κάρλος Ρόιτμαν. Η σχέση του με τη Ferrari δεν αποκαταστάθηκε ποτέ όσα χρόνια ζούσε ο Enzo. Πριν καν τελειώσει η σεζόν το 1977 αποχώρησε από τη Ferrari με επόμενο προορισμό τη Brabham του Μπέρνι Έκλεστοουν.
Όπως είναι γνωστό, το πρωτάθλημα το 1976 το κατέκτησε ο Τζέιμς Χαντ στον τελευταίο αγώνα της σεζόν, στην Ιαπωνία. Τα βλέφαρα του Λάουντα είχαν καεί, έμπαινε νερό στα μάτια του και επέλεξε να μη συνεχίσει τον αγώνα όπου πραγματοποιούνταν υπό βροχή.
Ο Νίκι Λάουντα με τον Τζέιμς Χαντ
Χάρη στην πλαστική χειρουργική, ο Λάουντα απέκτησε νέα βλέφαρα, έγινε σχεδόν ευπαρουσίαστος, χρησιμοποιούσε καπέλο για να καλύπτει τις ουλές στο κρανίο του. Ο ίδιος δεν έκανε καμιά προσπάθεια να αντικαταστήσει το κομμένο μέρος του αυτιού του. Ισχυρίζεται δε πως τώρα μιλάει καλύτερα στο τηλέφωνο.
Όσο για το ατύχημα; Ο ίδιος δε θυμάται τι συνέβη. Ο εγκέφαλός του μπλόκαρε το συμβάν από το σημείο που έφυγε από τα πιτ με σλικ ελαστικά, θυμάται τον ήχο που έκανε το ελικόπτερο όταν τον μετέφερε στο νοσοκομείο.
Ο Λάουντα αποσύρθηκε το 1979 για να ιδρύσει μια αεροπορική εταιρεία, αν και οι μέρες του στη Formula 1 δεν είχαν ακόμα τελειώσει: το 1982 θα επιστρέψει στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, κατακτώντας το πρωτάθλημα για τελευταία φορά το 1984! Στο τέλος της σεζόν 1985, ο Λάουντα αποσύρεται οριστικά από το μηχανοκίνητο αθλητισμό…
Αφού αποσύρθηκε οριστικά πλέον, ο Λάουντα επικεντρώθηκε στη διοίκηση της αεροπορικής του εταιρείας, ενώ λίγο αργότερα προσελήφθη από τη Ferrari ως τεχνικός σύμβουλος. Υπήρξε διευθυντής του αγωνιστικού τμήματος της Jaguar στη Formula 1 για 2 χρόνια. Το Σεπτέμβριο του 2012 ανέλαβε τη θέση του μη εκτελεστικού προέδρου του αγωνιστικού τμήματος της Mercedes AMG Petronas F1.
Έκτοτε λειτουργεί και ως τηλεοπτικός σχολιαστής των Grand Prix της Formula 1.
To 2013 ο σκηνοθέτης Ρον Χάουαρντ του έκανε ένα υπέροχο αφιέρωμα, την ταινία «Rush», που απαθανατίζει σε όλη της την αίγλη την κόντρα Λάουντα – Χαντ.
Ήταν παντρεμένος με τη Μαρλέν. Απέκτησαν δύο γιους που ασχολούνται με τους αγώνες, χώρισαν φιλικά και ο Λάουντα είναι παντρεμένος τώρα με πρώην αεροσυνοδό της αεροπορικής εταιρείας του και έχουν αποκτήσει δίδυμα.
Editor: Κωνσταντίνα Κολοκούρη
Κάντε like στη σελίδα μας στο Facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα και τις δημοσιεύσεις μας!