Γενικά
Οι ψηφιακές δεξιότητες με την μεγαλύτερη ζήτηση στον τομέα της Παραγωγής
Ψηφιακές δεξιότητες: Στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού και της αυτοματοποίησης κάθε επιχείρηση καλείται να αντιμετωπίσει μία ιδιαίτερα σημαντική πρόκληση. Ποια είναι αυτή; Μα φυσικά, η ανάγκη προσαρμογής στη νέα ψηφιακή πραγματικότητα.
Με τον ψηφιακό μετασχηματισμό να επιτάσσει ουσιαστικά την απόκτηση νέων, πιο σύγχρονων δεξιοτήτων. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η τεχνολογία έχει μεταμορφώσει -και συνεχίζει να μεταμορφώνει- το εργασιακό τοπίο σε παγκόσμιο επίπεδο. Επηρεάζοντας βέβαια σε ακόμη πιο μεγάλο βαθμό τον τομέα της Παραγωγής και της Βιομηχανίας και το μέλλον του.
Σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα της ManpowerGroup για το μέλλον του ανθρώπινου δυναμικού στον τομέα της Παραγωγής τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μία έντονη ζήτηση για εργαζόμενους. Οι εργαζόμενοι διαθέτουν ψηφιακά ανεπτυγμένες δεξιότητες. Τους Τεχνικούς Εξοπλισμού Παραγωγής και τους Τεχνικούς Αυτοματισμών. Βρίσκονται στην «κορυφή» της εν λόγω λίστας. Όλο και πιο πολλές είναι οι εταιρείες οι οποίες αποφασίζουν να επενδύσουν στους τομείς του αυτοματισμού. Της ρομποτικής γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία νέων ρόλων και αναγκών.
Οι εργοδότες βρίσκονται συχνά αντιμέτωποι με την ανάγκη εύρεσης προσωπικού. Το προσωπικό πρέπει να διαθέτει αναβαθμισμένα και ενδεχομένως περισσότερο ψηφιακά skills. Ωστόσο, στις περισσότερες περιπτώσεις αποδεικνύεται πως αδυνατούν ή δυσκολεύονται να βρουν τα κατάλληλα άτομα. Αυτό γίνεται για να καλύψουν επιτυχώς τις νέες θέσεις εργασίας που δημιουργούνται.
Τα περισσότερα παραδοσιακά επαγγέλματα εξαφανίζονται με ταχύτατους ρυθμούς και αντικαθίστανται από νέους ρόλους. Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα τις ψηφιακές δεξιότητες, τη δημιουργία μίας νέας πραγματικότητας στην οποία οι εργοδότες στον τομέα της Παραγωγής, καλούνται να δημιουργήσουν οι ίδιοι τα ταλέντα που χρειάζονται. Ούτως ώστε να γίνουν -και να παραμείνουν- ανταγωνιστικές και να ανακαλύψουν τις κατάλληλες στρατηγικές ταλέντου στην εποχή της Επανάστασης Δεξιοτήτων.
Η χαρτογράφηση των δεξιοτήτων που θα ενισχύσουν την Παραγωγή
Τα παραπάνω στοιχεία δεν προκαλούν. Βέβαια, έκπληξη σε όλους εκείνους οι οποίοι γνωρίζουν καλά τον κλάδο της Παραγωγής. Διότι από το 1900 μέχρι τις μέρες μας, η μία βιομηχανική «γενιά» διαδέχεται και ουσιαστικά, αντικαθιστά την άλλη, με το εν λόγω φαινόμενο να λαμβάνει χώρα με όλο και πιο γρήγορους ρυθμούς τα τελευταία χρόνια. Συγκεκριμένα, από τη GEN 0 (1900-1970) περάσαμε στη GEN 1 (1970-2005) και από τη GEN 2 (2005-2020) ετοιμαζόμαστε τώρα να υποδεχθούμε τη GEN 3 – δηλαδή τα ευφυή συστήματα που θα αναδυθούν έπειτα από το 2020.
Είναι ξεκάθαρο, λοιπόν, πως ο ψηφιακός μετασχηματισμός επισπεύδει σε πολλές περιπτώσεις τα πράγματα. Δημιουργώντας ακόμη μεγαλύτερες και έντονες μεταβολές, τόσο για τους εργοδότες όσο και για τους εργαζόμενους.
Αρκεί να αναφέρουμε πως σύμφωνα με νέα έρευνα της ManpowerGroup και του Ινστιτούτου MxD για τους νέους ρόλους στον τομέα της Παραγωγής και τη βελτίωση της απόδοσης των επιχειρήσεων. Σχεδόν το ήμισυ όλων των ρόλων στον τομέα της παραγωγής (49%) θα χρειαστεί να αλλάξει μέσα στα επόμενα τρία έως πέντε χρόνια, λόγω της ψηφιοποίησης.
Για την ακρίβεια, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, το 2020 η Generation Three θα αποτελέσει την «καρδιά» του εργασιακού δυναμικού στον τομέα της Παραγωγής και δεν είναι δύσκολο να κατανοήσει κάποιος το γιατί: Η τεχνολογία θα γίνει σύντομα ευρύτερα διαθέσιμη. Οι μηχανές θα καταστούν πιο έξυπνες. Διαμορφώνοντας έτσι μια νέα γενιά ρόλων για να διαχειριστούν αυτά τα άκρως ευφυή βιομηχανικά συστήματα. Ποια είναι αυτή η νέα γενιά ρόλων; Είναι σίγουρα σημαντικό να υπογραμμίσουμε πως η έρευνα της ManpowerGroup προσδιόρισε 165 νέους και εξελισσόμενους ρόλους σε επτά επιμέρους τομείς τεχνικής κατάρτισης.
Συγκεκριμένα, ο ρόλος του Πολύ-Μηχανικού συνδέεται με πάνω από 12 ρόλους. Στον ψηφιακό μετασχηματισμό, ο Πολύ-Μηχανικός λειτουργεί ως «σοφός οδηγός» και ως «περιπετειώδης ταξιδιώτης». Οι σύγχρονοι Πολύ-Μηχανικοί έχουν πολυπαραμετρική ειδίκευση. Επικεντρώνονται στα συστήματα και διαθέτουν ποικίλες γνώσεις βιομηχανικών, τεχνολογικών και ανθρώπινων περιοχών για την επίλυση σύγχρονων προκλήσεων.
Πώς θα δημιουργήσουμε τα ταλέντα του μέλλοντος που έχει ανάγκη η Παραγωγή
Με ποιον τρόπο μπορούμε, λοιπόν, να καλύψουμε τις ανάγκες που προκύπτουν. Με ποιόν τρόπο μπορούμε να δημιουργήσουμε τα νέα και όπως αποδεικνύεται, απαραίτητα ταλέντα στον τομέα της Παραγωγής;
Το «κλειδί» φαίνεται πως βρίσκεται στη χάραξη στρατηγικών για την προετοιμασία τόσο του σημερινού όσο και του μελλοντικού ανθρώπινου δυναμικού. Σκοπός τους είναι η ετοιμότητα απέναντι σε κάθε τεχνολογική και ψηφιακή μεταβολή. Διότι μπορεί να μην έχουμε τη δυνατότητα να προβλέψουμε το μέλλον. Όμως είναι στο χέρι μας να λάβουμε τα κατάλληλα μέτρα για την αντιμετώπιση της κάθε πρόκλησης. Από την απόκτηση των κατάλληλων και πλέον σύγχρονων skills στη συνεχή εκπαίδευση που μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη ρόλων υψηλής ζήτησης εν έτι 2020.
Το upskilling, δηλαδή η αναβάθμιση των ταλέντων και των δεξιοτήτων των εργαζομένων, κρίνεται σίγουρα απαραίτητο. Τα καλά νέα είναι ότι όπως αποκαλύπτει η άκρως ενδιαφέρουσα έρευνα της ManpowerGroup «Humans Wanted». Το 23% των Ελλήνων εργοδοτών στον τομέα της παραγωγής και βιομηχανίας δηλώνουν πως θα απασχολούν περισσότερο ανθρώπινο δυναμικό στο προσεχές μέλλον.
Με την ανάληψη, ωστόσο, των κατάλληλων μέτρων, οι εργοδότες μπορούν να κάνουν την εν λόγω μετάβαση για τους εργαζόμενους τους. Άμεση και κυρίως, ομαλή. Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με στοιχεία της έρευνας της ManpowerGroup, το 35% των εργαζομένων θα χρειαστεί να εκπαιδευτεί για λιγότερο από έξι μήνες. Προκειμένου να περάσει στο επόμενο, ψηφιακό επίπεδο. Το 9% θα χρειαστεί από έξι έως 12 μήνες και μόλις το 10% έχει ανάγκη από περισσότερους από 10 μήνες εκπαίδευσης για να αναβαθμίσει τις δεξιότητές του.
Η ελληνική πραγματικότητα και τα αισιόδοξα σχέδια προσλήψεων των εργοδοτών
Οι εργοδότες που έχουν επιλέξει να στραφούν σε ακόμη πιο μεγάλο βαθμό στην αυτοματοποίηση αλλά και τις ψηφιακές δεξιότητες. Είναι εκείνοι που δημιουργούν ή θα δημιουργήσουν άμεσα και τις περισσότερες θέσεις εργασίας. Για την ακρίβεια, το 86% των Ελλήνων εργοδοτών σχεδιάζει να αυξήσει ή να διατηρήσει το προσωπικό του ως αποτέλεσμα της αυτοματοποίησης. Όπως μπορείτε να διαπιστώσετε μελετώντας το αναλυτικό report της έρευνας «Humans Wanted».
Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις του Διευθύνοντα Συμβούλου της ManpowerGroup Ελλάδας, κ. Χαράλαμπου Καζαντζίδη, ο οποίος σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας της ManpowerGroup για τις Προοπτικές Απασχόλησης στην χώρα μας για το τέταρτο τρίμηνο του 2019. Υπογράμμισε πως όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι «οι εργοδότες στον τομέας της Παραγωγής και Βιομηχανίας αναφέρουν αισιόδοξα σχέδια προσλήψεων». Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τον κ. Καζαντζίδη, «οι οργανισμοί που δραστηριοποιούνται στους συγκεκριμένους τομείς μπορούν με τη βοήθειά μας να αποκτήσουν τα ταλέντα με τις απαραίτητες ψηφιακές δεξιότητες. Έτσι ώστε να παραμείνουν ανταγωνιστικοί». Ποιοι είναι οι τέσσερις βασικοί πυλώνες τους οποίους εφαρμόζει η ManpowerGroup;
«Το Χτίσιμο Δεξαμενής Ταλέντων (επένδυση στην ανάπτυξη ταλέντου), η Απόκτηση (Προσέλκυση ταλέντων που δεν μπορούν να αναπτύξουν τις απαραίτητες δεξιότητες εντός του οργανισμού). Οι Ευέλικτες Μορφές Απασχόλησης και η Πλαισίωση Ταλέντων (υποστήριξη των εργαζομένων ώστε να συνεχίσουν την καριέρα τους εντός του οργανισμού αναλαμβάνοντας νέους ρόλους)».
Μια ματιά στο αναλυτικό report της έρευνας της ManpowerGroup αρκεί για να κατανοήσει κάποιος ποιες είναι οι ψηφιακές δεξιότητες του μέλλοντος στον τομέα της Παραγωγής. Το γιατί δεν πρέπει να αντιμετωπίζει με φόβο τη ψηφιακή επανάσταση. Να προβλέψει -με ακρίβεια- τον θετικό αντίκτυπο που οι νέες τεχνολογίες μπορούν να έχουν στην απασχόληση. Κυρίως, να είναι σε θέση να γνωρίζει ποια επαγγέλματα θα συνεχίσουν να υπάρχουν. Ποιά θα εξαφανιστούν τα επόμενα χρόνια ως αποτέλεσμα της ψηφιοποίησης σε κάθε ρόλο παραγωγής, σε όλο το δίκτυο της Παραγωγής.