Auto & Moto
Dauer 962 LeMans: Ένα καθαρόαιμο αγωνιστικό πίστας για το δρόμο
Πολλοί από εμάς τους petrolheads αναρωτηθήκαμε κατά καιρούς πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να είχαμε στην κατοχή μας κάποιο από τα αγαπημένα μας αγωνιστικά αυτοκίνητα. Ακόμα καλύτερα, πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να το οδηγάμε νόμιμα κάθε μέρα. Πέραν των πρωτότυπων της κατηγορίας GT και της Formula 1, η πλειονότητα των αγωνιστικών αυτοκινήτων έχουν τα «φυσιολογικά» αδερφάκια τους που… κυκλοφορούν κάθε μέρα στους δρόμους. Σήμερα λοιπόν αποφάσισα ως γράφων να κάνω μια μικρή και περιεκτική αναφορά σε ένα από τα πιο αγαπημένα μου αγωνιστικά που μετατράπηκαν σε αυτοκίνητο δρόμου, την 962.
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν τη γνωριμία μας με τη Dauer 962 LeMans. Η 962 LeMans είναι ένα sport αυτοκίνητο βασισμένο στην αγωνιστική Porsche 962 των μέσων της δεκαετίας του 1980. Κατασκευαζόταν από τη γερμανική εταιρεία Dauer Racing του Jochen Dauer και η αγωνιστική της έκδοση κατάφερε να πανηγυρίσει τη νίκη στον 24ωρο αγώνα αντοχής του LeMans το 1994, με την πλήρη υποστήριξη της Porsche και την πλήρη εκμετάλλευση των «παραθύρων» των κανονισμών.
Η Dauer Racing (πλέον Dauer Sportwagen) παρήγαγε την 962 LeMans με βάση το σασί της αγωνιστικής Porsche 962, «γδυμένο» όμως για μετατροπές. Τα εξαρτήματα του αμαξώματος αντικαταστάθηκαν από ελαφρώς «αναθεωρημένα» φατνώματα από ανθρακονήματα και κέβλαρ. Το υποπλαίσιο αντικαταστάθηκε από μία επίπεδη έκδοση για καλύτερη σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες. Ένα δεύτερο κάθισμα και δερμάτινη ταπετσαρία εγκαταστάθηκαν στην πυκνή καμπίνα, όπως επίσης και μία οθόνη βίντεο και DVD σε μεταγενέστερα χρόνια. Ένα μικρό ντουλαπάκι προστέθηκε στη μπροστινή πλευρά του αυτοκινήτου για τη μεταφορά αποσκευών. Προστέθηκε επίσης υδραυλική ανάρτηση για να μπορεί η 962 να συμβαδίσει με τους γερμανικούς νόμους περί διαδρομής της ανάρτησης των αυτοκινήτων δρόμου.
Η 962 LeMans χρησιμοποιούσε σχεδόν τον ίδιο κινητήρα με την αγωνιστική αδερφή της. Αυτός ήταν ο υδρόψυκτος επίπεδος εξακύλινδρος Type-935 της Porsche χωρητικότητας 2994κ.ε. με διπλά turbo της ΚΚΚ. Από τη στιγμή μάλιστα που το αυτοκίνητο δρόμου δεν είχε τους αγωνιστικούς περιορισμούς, ο περιοριστής αέρος αφαιρέθηκε, επιτρέποντας έτσι στον κινητήρα να παράγει ιπποδύναμη περίπου 730 ίππων. Το πεντατάχυτο αγωνιστικό κιβώτιο ταχυτήτων διατηρήθηκε επίσης στη θέση του.
Το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 1993. Καθώς λαμβάνονταν παραγγελίες για το αυτοκίνητο, η Dauer δούλευε με την Porsche για την εξέλιξη των δύο αγωνιστικών για τις 24 Ώρες του LeMans της επόμενης χρονιάς. Μετά τη νίκη το 1994, η προσοχή της Dauer επέστρεψε στα αυτοκίνητα δρόμου, με τουλάχιστον 12 μονάδες να παράγονται μέσα στα επόμενα χρόνια.
Όσον αφορά τις επιδόσεις της 962 LeMans, ανεξάρτητοι φορείς είχαν ανακοινώσει επίσημα ότι η τελική ταχύτητά της έφτανε τα 404.6 χλμ./ώρα, το 0-100 γινόταν σε 2.8 δεύτερα και το 0-200 σε 7.3 δεύτερα. Το περιοδικό αυτοκινήτου EVO είχε ανακηρύξει την 962 LeMans ως «Το πιο γρήγορο νόμιμο αυτοκίνητο δρόμου στον κόσμο» στο τεύχος του Σεπτεμβρίου 2003.
Η αγωνιστική έκδοση της 962 ακολούθησε τα δικά της ξεχωριστά μονοπάτια. Οι αλλαγές των κανονισμών στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Sportscar του 1992 βρήκε τα νούμερα της Porsche 962 στην Ευρώπη να φθίνουν, συμπεριλαμβανομένου και του 24ωρου αγώνα του LeMans, με αποτέλεσμα η μητρική εταιρεία να ψάχνει τρόπους να συνεχίσει την πετυχημένη παρουσία της στην κατηγορία των Sports Cars. Παρ’ όλο που η 962 ήταν ακόμα νόμιμη στο LeMans, δεν ήταν πλέον ανταγωνιστική ενάντια στους κορυφαίους ανταγωνιστές στην κατηγορία της. Με την επαναπαρουσίαση των βασισμένων σε grand tourer-στυλ αυτοκινήτων το 1993, η ACO (Automobile Clube de l’Οuest, Αυτοκινητιστική Λέσχη της Δύσης) είχε δημιουργήσει ένα «παραθυράκι», καθώς στους κανονισμούς ομολόγησης δεν είχε καθιερωθεί ζήτηση συγκεκριμένου αριθμού αυτοκινήτων δρόμων για συμμετοχή στους αγώνες. Με την επιτυχία της Dauer στη μετατροπή της αγωνιστικής 962 σε αυτοκίνητο δρόμου το 1993, η Porsche είδε μία ευκαιρία «επανατοποθέτησης» της 962 στον ανταγωνισμό των αγώνων.
Με την παρουσίαση της 962 δρόμου στο κοινό το 1993, το μόνο που είχε να κάνει η Porsche ήταν απλά να συμβαδίσει με συγκεκριμένα σχεδιαστικά κριτήρια. Η απαίτηση των κανονισμών να ότι τα αγωνιστικά βασισμένα σε αυτοκίνητα δρόμου έπρεπε να έχουν αποθηκευτικό χώρο για μία τυπική βαλίτσα είχε ήδη εκπληρωθεί, καθώς το αυτοκίνητο δρόμου της Dauer μπορούσε να μεταφέρει αποσκευές. Το επίπεδο πάρωμα της 962 LeMans επίσης συμβάδιζε με τους κανόνες της κατηγορίας GT. Τρεις ακόμα τροποποιήσεις έπρεπε να «συμμορφωθούν» πλήρως: Πιο στενά ελαστικά από αυτά που «φορούσε» η 962 στην κατηγορία Group C, πιο μεγάλη δεξαμενή καυσίμου (πλέον στα 120 λίτρα) και επανατοποθέτηση περιοριστή αέρος στον κινητήρα, παρόλο που αυτός ήταν μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο του Group C.
Το επίπεδο πάτωμα και τα πιο στενά ελαστικά της 962 LeMans θα εμπόδιζαν την απόδοσή της στους μεγάλους γύρους της πίστας του LeMans, ακόμα και με την αυξημένη ιπποδύναμη λόγω του περιοριστή αέρος της κατηγορίας GT. Παρ’ όλα αυτά, η Porsche πίστευε ότι η μεγαλύτερη δεξαμενή καυσίμου που επιτρεπόταν στην κατηγορία GT, θα επέτρεπε στην 962 να ξεπεράσει την έλλειψη ταχύτητας, αφού θα ξόδευε λιγότερο χρόνο στα pit σε σχέση με τα αυτοκίνητα της κατηγορίας Group C, κάτι που θεωρείται σημείο-κλειδί στους αγώνες αντοχής.
Συνολικά κατασκευάστηκαν δύο αγωνιστικές 962 LeMans. Η Dauer έφτασε στη φημισμένη πίστα για τον 24ωρο αγώνα έχοντας την υποστήριξη της εργοστασιακής ομάδας της Porsche, της γνωστής Joest Racing. Σχεδόν άμεσα τα δύο αυτοκίνητα της Dauer έδειξαν ότι στερούνται του γενικού ρυθμού των κορυφαίων Group C αυτοκινήτων, καθώς στα δοκιμαστικά κατετάγησαν μόλις στην πέμπτη και έβδομη θέση. Βέβαια, ο ρυθμός τους ήταν καταιγιστικός σε σχέση με τα υπόλοιπα αυτοκίνητα της κατηγορίας GT1, αφού το πιο κοντινό ανταγωνιστικό αυτοκίνητο της ίδιας κατηγορίας ήταν «πεσμένο» μόλις στη 12η θέση της γενικής κατάταξης. Στον κανονικό όμως αγώνα η Porsche είδε το σχεδιασμό της να αποδίδει καρπούς, καθώς οι δύο 962 κατάφεραν αργά και σταθερά μέσα στα ατελείωτα χιλιόμετρα του 24ωρου αγώνα να αναρριχηθούν στην κορυφή, την ώρα που οι ανταγωνιστές έχαναν χρόνο στα pit ή υπέκυπταν σε μηχανικά δεινά. Στο τέλος του αγώνα, μόνο μία μοναχική Toyota 94C-V κατάφερε να ανταγωνιστεί τις δύο Dauer, καταλαμβάνοντας τελικά τη δεύτερη θέση. Η 962 των Yannick Dalmas, Hurley Haywood και Mauro Baldi πήρε την πρώτη θέση στη γενική κατάταξη, ενώ η έτερη 962 θα τερμάτιζε τον αγώνα ένα γύρο πίσω, στην τρίτη θέση της γενικής κατάταξης.
Σχεδόν αμέσως μετά η ACO προσπάθησε να «σφραγίσει» τα «παραθυράκια» στους κανονισμούς της κατηγορίας GT, θεσπίζοντας απαίτηση για ελάχιστο αριθμό αυτοκινήτων παραγωγής για τη «συμμόρφωση» με τους κανόνες ομολόγησης. Αυτό έβαλε άδοξο τέλος στην καριέρα της Dauer 962 LeMans που δεν μπορούσε να αγωνιστεί ξανά, αλλά και στην πλούσια καριέρα της αυθεντικής Porsche 962, αφού τελικά η κατηγορία Group C εγκαταλείφθηκε…
Editor: Ματθαίος Μπλούφας
Κάντε like στη σελίδα μας στο Facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα και τις δημοσιεύσεις μας!