Ιατρική

Μνήμη: Πότε είναι ανησυχητικό να ξεχνάς

Συντάκτης  | 

Καθώς μεγαλώνουμε, είναι καλό να γνωρίζουμε τη διαφορά μεταξύ της αφηρημάδας με κάτι που μάλλον θα πρέπει να αναφέρουμε στον γιατρό μας. Πότε άραγε είναι ανησυχητικό να ξεχνάς;

Από την Κατερίνα Σπανού | iatronet.gr

Οι πιθανότητες λένε ότι δεν θα έχουμε την ίδια μνήμη και διαύγεια μεγαλώνοντας ή στην ηλικία των 60 ετών. Πότε όμως είναι ανησυχητικό να ξεχνάς; Ο χρόνος επηρεάζει την μνήμη και τον οργανισμό και ο εγκέφαλός αρχίζει να εκφυλίζεται. Οι συνδέσεις μεταξύ των εγκεφαλικών κυττάρων που δημιουργούν και επιστρέφουν τις αναμνήσεις, αλλάζουν καθώς μεγαλώνουμε. Ούτε οι πρωτεΐνες, ούτε οι ορμόνες που διατηρούν το μυαλό μας λειτουργούν.

Καθώς μεγαλώνουμε, είναι καλό να γνωρίζουμε τη διαφορά μεταξύ της  αφηρημάδας, της απώλειας μνήμης ή με κάτι που μάλλον θα πρέπει να αναφέρουμε στον γιατρό μας.

Σύνηθες: Ξεχνάτε να συναντηθείτε με έναν φίλο, αλλά το θυμάστε αργότερα. Θυμάστε ένα γάμο από πέρσι, αλλά δεν θυμάστε ποιος ήταν εκεί.

Προσοχή: Χάνετε ραντεβού συνέχεια. Ρωτάτε φίλους και οικογένεια για τις ίδιες λεπτομέρειες ξανά και ξανά. Ξεχνάτε τα γεγονότα που συνέβησαν πρόσφατα ή τις συνομιλίες που μόλις είχατε.

Προσοχή στους αριθμούς

Σύνηθες: Ξεχάσετε να κάνετε κάτι που είχατε γράψει στο σημειωματάριό σας. Ξεχνάτε να πληρώσετε ένα λογαριασμό πού και πού. Ή προσθέσατε 3 κουταλιές της σούπας ζάχαρη αντί για κουταλάκια του γλυκού.

Προσοχή: Είναι πιο δύσκολο να εστιάσετε και να λύσετε προβλήματα. Οι αριθμοί φαίνονται σαν ξένη γλώσσα, και είναι δύσκολο να ακολουθήσετε μια συνταγή ή να κάνετε τον προϋπολογισμό του νοικοκυριού σας.

Καθημερινά θέματα

Σύνηθες: Χρειάζεστε βοήθεια για τη ρύθμιση του ρολογιού στο φούρνο μικροκυμάτων ή για την καταγραφή της αγαπημένης σας εκπομπής. ”Κολλάτε” για λίγο μέχρι να θυμηθείτε έναν κανόνα στο πόκερ.

Προσοχή: Δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τον φούρνο σας. Ξεχνάτε τους κανόνες  του μπάσκετ ή του τένις, παιχνίδια που έχετε παίξει ή παρακολουθήσετε για δεκαετίες.

Πού το έβαλα αυτό;

Σύνηθες: Ελέγχετε τις τσέπες σας, την κουζίνα, το αυτοκίνητό σας. Ακολουθείτε όλη τη διαδρομή που κάνατε προς τα πίσω.

Προσοχή: Βάζετε τα πράγματα σε περίεργα μέρη, πχ. το τηλέφωνό σας καταλήγει στην κατάψυξη. Ή κατηγορείτε κάποιον για την κλοπή των πραγμάτων σας.

Τι μέρα είναι σήμερα;

Σύνηθες: Κάποιες φορές πρέπει να σταματήσετε και να σκεφτείτε τι μέρα είναι, αλλά σας έρχεται ακόμη και αν παίρνει λίγο παραπάνω χρόνο.

Προσοχή: Η όλη ιδέα του χρόνου είναι συγκεχυμένη. Καταλαβαίνετε τι συμβαίνει τώρα, αλλά η προσπάθεια να σκεφτείτε κάτι που συνέβη την περασμένη εβδομάδα ή πρόκειται να γίνει αύριο, μπορεί να σας κάνει να αισθανθείτε χαμένος.

Πώς ήρθα εδώ;

Σύνηθες: Περπατάτε στην κουζίνα και δεν θυμάστε γιατί πήγατε εκεί. Ξεχνάτε περιστασιακά το όνομα ενός δρόμου όταν δίνετε οδηγίες. Μπορεί σας πάρει λίγη ώρα, αλλά θυμάστε πώς να φτάσετε στα γνωστά σας μέρη.

Προσοχή: Δεν μπορείτε να βρείτε το σπίτι σας. Χάνεστε ή αισθάνεστε σύγχυση σε μέρη που γνωρίζετε καλά.

Δώσε μου το…

Σύνηθες: Ξεχνάτε το όνομα του τάδε. Βρίσκεται στην άκρη της γλώσσας σας, αλλά δεν μπορείτε να το πείτε.

Προσοχή: Λέτε τα πράγματα με λάθος όνομα και τους δίνετε μερικές φορές πραγματικά περίεργα ονόματα. Την λέξη “κουτάλι” μπορεί να την πείτε “κρεβάτι”. Σταματάτε στη μέση μιας φράσης και δεν έχετε ιδέα τι λέτε. Δυσκολεύεστε να ακολουθήσετε συνομιλίες.

Απλά θέλω λίγη ώρα για μένα

Σύνηθες: Ο συνδυασμός της εργασίας, της οικογένειας και των κοινωνικών υποχρεώσεων, σας κουράζει και θέλετε να αποφύγετε τα πάντα, ακόμα και τα πράγματα που σας αρέσουν.

Προσοχή: Δεν μπορείτε να συνεχίσετε τις μέχρι πρότινος καθημερινές σας αθλητικές δραστηριότητες. Προσπαθείτε να αποφύγετε τις συναντήσεις με κοντινούς και γνωστούς για να κρύψετε τα προβλήματα που έχετε.

Ποιο είναι το όνομά του;

Σύνηθες: Φωνάξατε με το όνομά σας τον φίλο σας. Ή απλά αναφερθήκατε στον γιο σας με το όνομα του εγγονού σας.

Προσοχή: Δεν μπορείτε πραγματικά να θυμηθείτε το όνομα του γιου σας.

Δεν φροντίζετε τον εαυτό σας

Σύνηθες: Βγαίνετε έξω από το σπίτι χωρίς να βουρτσίζετε τα δόντια σας. Ή, χειρότερα, χωρίς να κλείσετε το φερμουάρ.

Προσοχή: Δεν είναι μόνο ότι δεν θυμάστε να κάνετε διάφορα πράγματα, δεν θυμάστε και πώς. Έχετε σχεδόν ντυθεί και σταματάτε μπερδεμένος.

Οι δικοί σας, τι λένε;

Σύνηθες: Ανησυχείτε για τη μνήμη σας, αλλά η οικογένειά σας δεν ανησυχεί. Θυμάστε πότε ξεχάσατε κάτι και τι αισθανθήκατε εκείνη τη στιγμή.

Προσοχή: Η οικογένειά σας ανησυχεί για σας, αλλά δεν ξέρετε για τι μιλούν. Δεν γνωρίζετε τι συμβαίνει.

Πολλά πράγματα μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα μνήμης. Οι άνθρωποι συχνά ανησυχούν για τη νόσο του Αλτσχάιμερ ή για άλλους τύπους άνοιας. Υπάρχει μια πιθανότητα να είναι αυτό το πρόβλημα, αλλά, άλλα πράγματα μπορεί να βρίσκονται πίσω από αυτό, και μερικά από αυτά μπορούν να καταπολεμηθούν. Για παράδειγμα, θα μπορούσε να είναι η έλλειψη Β12, μια βιταμίνη που είναι σημαντική για τον εγκέφαλό σας. Ή η κατάθλιψη, ή πρόβλημα του θυρεοειδούς, ή ακόμα επειδή δεν πίνετε αρκετά υγρά.

Πότε να δείτε τον γιατρό σας

Αν κάποιο από αυτά τα προειδοποιητικά σημάδια απώλειας μνήμης σας ακούγεται οικείο, επηρεάζει την καθημερινή ζωή ή την εργασία σας, τα χόμπι και τις σχέσεις σας, καλό θα ήταν να επισκεφτείτε το γιατρό σας.

Μια ομάδα ανθρώπων με κοινή αισθητική, πολλές ανησυχίες, ποικιλία απόψεων και λάτρεις του lifestyle! • • ҉ • • Design your life! • • ҉ • • Enjoy every moment! • • ҉ • • Discover our world!