Τρικαλινή Παράδοση
 
Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τον κορωνοϊό

Οικογένεια

5 τρόποι να αντιμετωπίσετε το άγχος στα παιδιά

Συντάκτης  | 

Ενώ το άγχος μπορεί να είναι τρομερό για τους ενήλικες, μπορεί να είναι ακόμη χειρότερο για τα παιδιά. Τα παιδιά δεν είναι αρκετά ώριμα ακόμη για να καταλάβουν τι συμβαίνει. Έτσι, εναπόκειται στους ενήλικες της ζωής τους να τους διδάξουν τα εργαλεία. Ώστε να αντιμετωπίσουν τα συναισθήματά τους με υγιή τρόπο.

Απόδοση: Κακουλάκη Κατερίνα | Επιμέλεια: PsychologyNow.gr 

Τα παιδιά μπορούν να αισθάνονται πολύ έντονο άγχος επειδή δεν διαθέτουν τους ίδιους πόρους που έχουν οι ενήλικες για να το διαχειριστούν. Γι ‘αυτό και χρειάζονται τη βοήθειά μας. Υπάρχουν 5 τρόποι να αντιμετωπίσετε το άγχος στα παιδιά. Σε αυτό το άρθρο, θα συζητήσουμε μερικές στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση του άγχους στα παιδιά.

Το πρώτο βήμα είναι να αξιολογήσετε εάν το παιδί πάσχει πραγματικά από άγχος γενικότερα, καθώς είναι ένα περίπλοκο συναίσθημα με πολλές και διάφορες αιτίες. Μπορεί να είναι πολύ έντονο και απογοητευτικό για τα παιδιά, επειδή δεν είναι αρκετά συναισθηματικά ώριμα ώστε να το ελέγξουν.

Τι προκαλεί άγχος στα παιδιά;

Πολλά πράγματα προκαλούν ανησυχία στα παιδιά, όπως διάφορες ευθύνες, διαπροσωπικές σχέσεις και σχολικές υποχρεώσεις. Μια κοινή αιτία του παιδικού άγχους είναι οι αποχωρισμοί ή τα διαζύγια.

Όταν τα παιδιά ξεκινούν να βγαίνουν από το σπίτι χωρίς τους γονείς τους, είτε επισκέπτονται συγγενείς είτε ξεκινούν το σχολείο, μπορεί να βιώσουν το άγχος του αποχωρισμού. Σε αυτές τις καταστάσεις, αυτό που ξεκινάει ως ένα είδος επιφανειακής έντασης, μπορεί να μετατραπεί σε πραγματικά έντονο άγχος. Ιδιαίτερα όταν δεν γίνεται τίποτα για να μειωθεί η αίσθηση του κινδύνου που αισθάνεται το παιδί, όταν αποχωρίζεται τους ανθρώπους που το προστατεύουν.

Μια άλλη πηγή άγχους είναι η επαφή με τους ξένους, γνωστός και ως κίνδυνος των ξένων, ο οποίος σχετίζεται άμεσα με το άγχος του αποχωρισμού. Το σημαντικό είναι να γνωρίζουμε πώς να εντοπίζουμε εάν ένα παιδί βιώνει κλινικό άγχος ή όχι, δηλαδή άγχος που να χρειάζεται παρακολούθηση από κάποιον ειδικό. Αυτό μπορεί να είναι δύσκολο, διότι αν και τα περισσότερα παιδιά έχουν κάποιο βαθμό άγχους αποχωρισμού και κίνδυνο των ξένων, αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι έχουν γενικευμένη αγχώδη διαταραχή (GAD).

Άλλες πιο σοβαρές αιτίες άγχους είναι η κακοποίηση, η βίαιη ή δυσλειτουργική ζωή στο σπίτι, ο θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου, ένα διαζύγιο ή μια μετακόμιση. Όλα αυτά μπορούν να οδηγήσουν σε άγχος που ένα παιδί δεν είναι ικανό να αντιμετωπίσει.

 Πώς να μειώσετε το άγχος στα παιδιά

Όπως είπαμε προηγουμένως, το πρώτο βήμα είναι να εξακριβώσουμε αν το παιδί υποφέρει από άγχος και όχι απλά επιφανειακό στρες. Αν δοθεί μια λανθασμένη εξήγηση, ενδέχεται να στερηθεί τη βοήθεια που χρειάζεται ή μια πρόκληση που θα μπορούσε να το βοηθήσει να αναπτυχθεί. Έτσι, θα πρέπει πρώτα να προσδιορίσετε το πρόβλημα και την αιτία του. Είναι πολύ σημαντικό να δώσετε προσοχή, στο πώς το παιδί εκφράζει τα συναισθήματά του.

Εάν η αιτία που θα προσδιοριστεί είναι ένα μεμονωμένο περιστατικό, το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να κάνετε, είναι να προσπαθήσετε να συζητήσετε λογικά με το παιδί. Παρ’ όλο που μπορεί να μην φαίνεται, μερικές φορές τα παιδιά τείνουν να είναι πιο ικανά στο να σκέφτονται λογικά από όσο νομίζουμε. Η συζήτηση μαζί τους, μπορεί να δώσει πολύ χρήσιμες απαντήσεις. Με αυτό τον τρόπο, μπορείτε να συνεργαστείτε ώστε να βρείτε μια λύση. Αυτή η μέθοδος είναι εξαιρετική, επειδή ενθαρρύνει το παιδί να προβληματιστεί και να συλλογιστεί.

Ποιες τεχνικές μπορείτε να δοκιμάσετε;

  • Η ορθολογική σκέψη είναι ένα καλό πρώτο βήμα. Θα βοηθήσει το παιδί να συγκεντρωθεί, να χαλαρώσει και να διαχωρίσει ψυχολογικά τον εαυτό του από το πρόβλημα.
  • Εάν το παιδί δεν είναι σε θέση να βρει τις κατάλληλες λέξεις για να περιγράψει πώς νιώθει, μπορείτε να δημιουργήσετε μαζί μια ιστορία για το πώς αισθάνεται. Μπορεί να είναι περίπλοκο για τα παιδιά να περιγράφουν συναισθήματα που είναι καινούργια γι εκείνα, γι’ αυτό χρειάζονται κάποια βοήθεια από τους ενήλικες.
  • Όπως αναφέραμε, η χαλάρωση είναι πολύ σημαντική. Μπορείτε να δοκιμάσετε διαφορετικές τεχνικές χαλάρωσης ή να αναλύσετε αντικειμενικά τους λόγους που το παιδί δεν νιώθει καλά.
  • Εκφραστείτε και εσείς. Τα παιδιά μαθαίνουν πολλά μέσα από τη μίμηση. Συνεπώς, αν τους περιγράψετε εσείς πρώτοι πώς αισθάνεστε, θα τα βοηθήσετε να βελτιώσουν το συναισθηματικό τους λεξιλόγιο και την ικανότητά τους να περιγράφουν τα συναισθήματά τους.

Συνοπτικά, εδώ είναι 5 βήματα που πρέπει να λάβετε για να εντοπίσετε το άγχος στα παιδιά:

  • Δώστε προσοχή σε φυσικά και ψυχολογικά συμπτώματα.
  • Συζητήστε με το παιδί για το πρόβλημά του.
  • Καταλήξτε μαζί με μια λύση.
  • Χρησιμοποιήστε τεχνικές που θα βοηθήσουν το παιδί να βελτιώσει τη διάθεσή του και να μειώσει το στρες.
  • Εάν το πρόβλημα παραμένει και δείχνει πιο σοβαρό από το συνηθισμένο άγχος ή στρες, συμβουλευτείτε έναν ειδικό.

Τα παιδιά μπορούν να αισθάνονται ανήσυχα για πολλά πράγματα, είτε πραγματικά είτε φανταστικά. Έτσι, οι ενήλικες έχουν την ευθύνη να διδάξουν στα παιδιά, θετικούς τρόπους να αντιμετωπίσουν τα συναισθήματα που προκύπτουν, όταν αντιμετωπίζουν αυτά που νιώθουν ότι τα απειλούν. Σήμερα, τα παιδιά έχουν πολλά να αντιμετωπίσουν, γι ‘αυτό και χρειάζονται εμάς για να τους δείξουμε πώς να το κάνουν με έναν υγιή τρόπο.